Asertywność. Kurs asertywności

Asertywność w pracy i na bezrobociu

Spis treści


Asertywność w pracy

 

Najtrudniejsza sytuacja to znaleźć się na bezrobociu. Należ wówczas pamiętać, że fakt pozostawania bez pracy nie jest związany z Twoją wartością. W takiej sytuacji musisz mieć plan na każdy dzień, aby uniknąć poczucia beznadziejności. Najlepiej by uwzględniał takie czynności jak: szukanie ogłoszeń, składanie podań o pracę, umówione rozmowy kwalifikacyjne. Zawsze należy myśleć pozytywnie i powtarzać sobie, że jest się najlepszym kandydatem na to stanowisko oraz pamiętać, że to wszystko prowadzi do celu, którym jest zatrudnienie. Mechanizm jest prosty - musisz wierzyć w swoje umiejętności i być ich pewien, by o nich przekonać potencjalnego pracodawcę. Aby być bardziej przekonujący ćwicz rozmowy kwalifikacyjne przed lustrem, nagrywaj je na dyktafon i odsłuchuj, opanuj komunikację niewerbalną. Bardzo ważne jest byś każdą rozmowę kwalifikacyjną traktuj jak kolejną lekcję – unikniesz wtedy niepotrzebnego rozczarowania. Z każdej nieudanej rozmowy kwalifikacyjnej wyciągaj wnioski i nie popełniaj tych samych błędów.

Kiedy pracujesz asertywność również jest bardzo potrzebna. Pamiętaj, by nigdy nie wchodzić w konfrontację z przełożonym w towarzystwie współpracowników. Nigdy z niej nie wyjdziesz zwycięsko. Staraj się, by taka sytuacja miała miejsce na osobności, wtedy szanse na wysłuchanie twoich racji rosną i co najważniejsze – nie nadszarpujesz wizerunku przełożonego.

Zupełnie inną sytuacją jest być szefem. Jednak i wtedy asertywność bardzo się przydaje. Pamiętaj, że dużo więcej zyskasz budując komunikację z podwładnymi na wzajemnej: szczerości, odpowiedzialności, współpracy, szacunku oraz równości. Zawsze słuchaj ludzi, gdy mają coś do powiedzenia. Staraj się o ile to możliwe pracować razem z nimi. Przyjmuj odpowiedzialność za swoje decyzje. Krytykuj, ale tylko sprawiedliwie i w uzasadnionych przypadkach. Często chwal podwładnych skupiając się na wykonaniu, nie na osobie – w ten sposób docenisz ich profesjonalizm. Staraj się wspierać pracowników – pozytywna motywacja jest skuteczniejsza niż negatywna.

 

 

Serwis rozdaje przeglądarkom bezpieczne ciasteczka.