Ćwiczenia poprawiające rozumienie czytanego tekstu
- Czytaj, dużo czytaj! Naucz się szybko czytać. Pamiętaj im wolniej umiesz czytać, tym mniej rozumiesz!!!
- Ćwicz abstrakcyjne myślenie (wyobrażaj sobie bryły i dokonuj na nich operacji, dokonuj możliwie dużo matematycznych obliczeń w głowie).
- Ćwicz swoją pamięć. (Zapamiętuj możliwie dużo liczb, dat; ucz się tekstów na pamięć itp.)
- Graj w szachy i inne trudne gry strategiczne.
- Stosuj graficzne oznaczenia na czytanym tekście (podkreślenia, wykrzykniki pytajniki, skreślenia) – zawsze jednak używaj zawsze tego samego kodu (mogą to być np. karteczki samoprzylepne).
- Używaj wskaźnika do czytania (np. ołówek, długopis), którym będziesz śledził tekst. To pozwoli Ci od razu szybciej czytać i poprawi koncentrację.
- Poszerzaj pole widzenia (staraj się czytać po dwa, trzy, cztery i więcej wyrazów na raz – dziel wers na kilka punktów, na których zatrzymujesz wzrok, albo czytając czasopisma staraj się czytać cały wiersz w kolumnie naraz, staraj się objąć wzrokiem cały akapit na raz) – wymaga to wielu ćwiczeń, ale to pozwala czytać wielokrotnie szybciej.
- Graj w koszykówkę, piłkę ręczną i uprawiaj inne dyscypliny sportowe, które zmuszają do koordynowania pracy rąk i nóg.
- Naucz się żonglować i żongluj regularnie coraz większą ilością przedmiotów.
- Zapisywanie w punktach najważniejszych informacji przekazanych w tekście, sporządzaj plany wydarzeń
- Odnajduj myśl przewodnią czytanego tekstu,
- Określ dane nadawcy i odbiorcy a także funkcji czytanego tekstu,
- Sformułuj tezę (wiele tez) do tekstu,
- Gromadź i porządkuj zawarte w tekście argumenty potrzebne do sformułowanych tez,
- Sformułuj tezę (wiele tez) do zgromadzonych argumentów,
- Hierarchizuj argumentów,
- Zadawaj wiele pytań i poleceń do czytanego tekstu,
- Na podstawie podanych odpowiedzi formułuj wiele pytań i poleceń,
- Przekształcaj cytaty na wypowiedzi własnymi słowami - stosuj peryfrazę, omówienie,
- Pisz teksty, w których muszą znaleźć się wskazane słowa - klucze,
- Pisz różne teksty o określonej liczbie słów lub zdań,
- Skracaj zdania lub cały tekst,
- Łącz wiele zdań w jedno,
- Odczytuj dosłowne i kontekstowe znaczenia słów użytych w tekście,
- Definiuj pojęcia i terminy,
- Porządkuj ułożone w przypadkowej kolejności akapity, bloki, segmenty tekstu, by tworzyły spójną całość,
- Streszczaj (linearnie bądź logicznie) czytany tekst.