Zadanie gimnazjalne: Na młodość, Na starość
Zadanie gimnazjalne, które ma posłużyć gimnazjalistom do przygotowania się na egzamin gimnazjalny z polskiego, na którym wymagana jest umiejętność pisania dobrego wypracowania gimnazjalnego (najlepiej: rozprawki), czytania ze zrozumieniem, wykorzystywania wiedzy o gramatyce i stylistyce na podstawie analizy załączonego fragmentu lektury lub wiersza. Zadanie to może również przydać się do zwykłego powtórzenia wiedzy o tekście, epoce, gramatyce, poetyce. Nie wymaga pomocy nauczyciela ponieważ klucz odpowiedzi jest dołączony do zadania gimnazjalnego. Podstawą dla opracowania tego zadania gimnazjalnego było zadanie gimnazjalne stworzone przez CKE w Informatorze gimnazjalnym na egzamin gimnazjalny z polskiego.
Na młodość, Na starość - tekst do zadania gimnazjalnego
Jan Kochanowski: Na młodość
Jakoby też rok bez wiosny mieć chcieli,
Którzy chcą, żeby młodzi nie szaleli.
Jan Kochanowski: Na starość
Biedna starości, wszyscy cię żądamy,
A kiedy przyjdziesz, to zaś narzekamy.
Jan Kochanowski, Poezje,Warszawa 1979.
Zadania gimnazjalne
1. zadanie gimnazjalne
Według Kochanowskiego skłonność do zabawy jest u młodych ludzi cechą:
A. rzadką.
B. typową.
C. naganną.
D. zaskakującą.
2. zadanie gimnazjalne
Które przysłowie wyraża podobną myśl jak fraszka Na starość?
A. Kto sieje wiatr, ten zbiera burzę.
B. Przysłowie to stare: We wszystkim znaj miarę.
C. Czego się Jaś nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał.
D. Jeszcze się taki nie urodził, co by każdemu dogodził.
3. zadanie gimnazjalne
Które zdanie informuje o cechach gatunkowych fraszek Na młodość i Na starość?
A. Są zwięzłe i dowcipne.
B. Mają formę zdań wielokrotnie złożonych.
C. Odnoszą się do życia człowieka.
D. Zostały napisane przez Jana Kochanowskiego.