Zadanie gimnazjalne: Dziady cz. II
Zadanie gimnazjalne, które ma posłużyć gimnazjalistom do przygotowania się na egzamin gimnazjalny z polskiego, na którym wymagana jest umiejętność pisania dobrego wypracowania gimnazjalnego (najlepiej: rozprawki), czytania ze zrozumieniem, wykorzystywania wiedzy o gramatyce i stylistyce na podstawie analizy załączonego fragmentu lektury lub wiersza. Zadanie to może również przydać się do zwykłego powtórzenia wiedzy o tekście, epoce, gramatyce, poetyce. Nie wymaga pomocy nauczyciela ponieważ klucz odpowiedzi jest dołączony do zadania gimnazjalnego. Podstawą dla opracowania tego zadania gimnazjalnego było zadanie gimnazjalne stworzone przez CKE w Informatorze gimnazjalnym na egzamin gimnazjalny z polskiego.
Dziady cz. II - tekst do zadania gimnazjalnego
Adam Mickiewicz: Dziady cz. II, Wstęp poety
Jest to nazwisko uroczystości obchodzonej dotąd między pospólstwem w wielu powiatach Litwy, Prus i Kurlandii, na pamiątkę dziadów, czyli w ogólności zmarłych przodków. Uroczystość ta początkiem swoim zasięga czasów pogańskich i zwała się niegdyś ucztą kozła, na której przewodniczył Koźlarz, Huslar, Guślarz, razem kapłan i poeta (gęślarz).
W teraźniejszych czasach, ponieważ światłe duchowieństwo i właściciele usiłowali wykorzenić zwyczaj połączony z zabobonnymi praktykami i zbytkiem częstokroć nagannym, pospólstwo więc święci Dziady tajemnie w kaplicach lub pustych domach niedaleko cmentarza. Zastawia się tam pospolicie uczta z rozmaitego jadła, trunków, owoców i wywołują się dusze nieboszczyków. Godne uwagi, iż zwyczaj częstowania zmarłych zdaje się być wspólny wszystkim ludom pogańskim, a w dawnej Grecji za czasów homerycznych, w Skandynawii, na Wschodzie i dotąd po wyspach Nowego Świata. Dziady nasze mają to szczególnie, iż obrzędy pogańskie pomieszane są z wyobrażeniami religii chrześcijańskiej, zwłaszcza iż dzień zaduszny przypada około czasu tej uroczystości. Pospólstwo rozumie, iż potrawami, napojem i śpiewami przynosi ulgę duszom czyscowym.
Cel tak pobożny święta, miejsca samotne, czas nocny, obrzędy fantastyczne przemawiały niegdyś silnie do mojej imaginacji; słuchałem bajek, powieści i pieśni o nieboszczykach powracających z prośbami lub przestrogami [...].
Adam Mickiewicz, Dzieła, Warszawa 1996
Zadania gimnazjalne
1. zadanie gimnazjalne
W tekście Wstęp poety sformułowanie „w teraźniejszych czasach” oznacza wiek:
A. XVII.
B. XIX.
C. XX.
D. XXI.
2. zadanie gimnazjalne
Obrzęd dziadów odprawiano przede wszystkim po to, aby
A. pomóc duszom, które pokutują w czyśćcu.
B. przypomnieć o zmarłych przodkach.
C. uzyskać informacje o losie duszy po śmierci.
D. oddać hołd tym, którzy odeszli.
3. zadanie gimnazjalne
Z tekstu WSTĘP POETY wynika, że Adama Mickiewicza zainspirowały do napisania Dziadów cz. II:
A. mity antyczne.
B. przypowieści biblijne.
C. kroniki parafialne.
D. opowieści ludowe.
4. zadanie gimnazjalne
Które słowo z pierwszego akapitu tekstu WSTĘP POETY jest dziś używane w innym znaczeniu?
A. przodek
B. pamiątka
C. nazwisko
D. uczta
5. zadanie gimnazjalne
W Dziadach cz. II jeden z duchów przybyłych na obrzęd wypowiada słowa: Kto nie doznał goryczy ni razu, / Ten nie dozna słodyczy w niebie. Słowa te oznaczają, że każdy człowiek powinien doświadczyć w życiu:
A. miłości.
B. cierpienia.
C. rozkoszy.
D. współczucia.
6. zadanie gimnazjalne
Przypisz do nazw zjaw odpowiednie informacje:
1. | Dziewczyna | A | dotknięcie ziemi |
B | dwa ziarnka gorczycy | ||
2. | Aniołki | C | dwa ziarnka pszenicy |
D | okrucieństwo | ||
3. | Widmo | E | beztroskie życie |
F | wzgardzenie miłością |
7. zadanie gimnazjalne
Której ze zjaw z Dziadów cz. II nigdy nie uda się odkupić ziemskich win?