Klucz odpowiedzi do zadania maturalnego: Opisz i porównaj dwa sposoby uzyskiwania efektu groteskowości w przytoczonych fragmentach dramatów Stanisława Ignacego Witkiewicza i Sławomira Mrożka.

Klucz odpowiedzi:

I. ROZWINIĘCIE TEMATU (można przyznać maksymalnie 26 punktów)

1. Wyjaśnienie pojęcia „groteska” – nazwanie cech, 0-4
  • fantastyka,
  • wyolbrzymienie,
  • karykatura,
  • sprzeczność w normalności,
  • nielogiczność,
  • przemieszanie porządków,
  • prowokacja,
  • paradoks,
  • absurd.
2. Sposoby uzyskiwania efektu groteskowości w Szewcach, 0-7
  • dostrzeżenie, że groteska realizuje się na poziomie języka – przez:
  • nonsensowne lub znaczące humorystyczne nazwy własne (np.: Gauryzankar, Cloaca Maxima, Mount Excrement, Buldog Myrke),
  • absurdalne przekleństwa (np.: suka ich rwań zachlebiona),
  • liczne neologizmy (np.: psiachyl, bogoziemne, trajdocha, landryga podmiejska),
  • przekształcanie utrwalonych związków frazeologicznych (np.: po prostu i na wspak),
  • absurdalne połączenia wyrazów (np.: przedsłowna maź),
  • łączenie spójnikiem „i” wyrazów o sprzecznej barwie uczuciowej (np.: ryczeć łkać),
  • łączenie różnych stylów (np.: koteczka transcendentalna, lazą jak pluskwy do łóżka czasoprzestrzenne ograniczenia),
  • nieadekwatność języka szewców do ich kondycji społecznej (obecność terminów naukowych),
  • wykorzystanie dialektyzmów (np.: syćko, psiokrew, nie bedem gadał),
  • zabawa językiem, np.: wyrazy dźwiękonaśladowcze (tamda-lamda, tramda-lambda), powtórzenia wykrzyknień i pytań (hej, hej! Po co? po co? po co?),
  • archaizowanie składni, np.: inwersje, formy fleksyjne (szczęśliwą jesteś),
  • nadmiar słów,
  • hiperbola (np.: nagromadzenie pochwał pracy w wypowiedzi Sajetana).
3. Sposoby uzyskiwania efektu groteskowości w Męczeństwie Piotra Ohey’a, 0-7
  • dostrzeżenie, że groteska realizuje się na poziomie ukazanej sytuacji przez:
  • stworzenie absurdalnej sytuacji wyjściowej (w łazience zagnieździł się tygrys ludojad),
  • piętrzenie absurdalnych sytuacji na zasadzie logicznego wynikania (właściciele mieszkania nie zauważyli tego – powiadamia ich urzędnik – bo tygrys ukrywa się w rurach z gorącą wodą),
  • tworzenie kolejnych sytuacji na zasadzie logicznego wynikania (propozycja, by tygrysowi odciąć odwrót korkiem do wanny lub podrzucić zatrute mydło),
  • wyjaśnienie sytuacji w sposób nasilający jej absurdalność (hipoteza naukowa, że drapieżniki wykształciły się – na drodze ewolucji – z pasty do zębów),
  • dysonans w pomyśle zabawy dziecka (mój mały w przebraniu księdza Kordeckiego),
  • zachowanie pozorów prawdopodobieństwa sytuacji (dostosowanie stylu do osoby mówiącej: Urzędnik, Naukowiec, przeciętny człowiek; potwierdzenie faktu przez naocznego świadka – Jasia; reakcje rodziców na zachowanie dziecka).
4. Znajomość i umiejętne stosowanie terminologii teoretycznoliterackiej. 0-1
5. Wykorzystanie kontekstów, 0-3
  • znajomość Szewców Stanisława Ignacego Witkiewicza – funkcja groteski, 2
  • znajomość wybranego dramatu Sławomira Mrożka – funkcja groteski w twórczości pisarza,
  • inne.
6. Wnioski
pełne4

dwa odmienne sposoby uzyskania groteskowości: u Witkacego nieskomplikowana sytuacja (bohaterowie rozmawiają), groteskowy język; u Mrożka normalny język, a groteskowa sytuacja; dwie różne funkcje: uzyskanie komiczności (efekt estetyczny) i ukazanie absurdalności świata (efekt ideowy),

częściowe, (2)

dwa zupełnie różne sposoby uzyskania groteskowości: u Witkacego przez groteskowy język, u Mrożka przez groteskową sytuację,

próba podsumowania, (1)

lakoniczne stwierdzenie, że groteskowość została uzyskana w utworach w różny sposób.