Pozytywizm - epoka literacka

Sztuka pozytywizmu

4.6666666666667 1 1 1 1 1 Rating 93%

Pozytywizm. Sztuka pozytywizmu

Sztuka pozytywizmu: realistyczne malarstwo i realistyczna rzeźba.

 

Bractwo Prerafaelitów

Wstrząs angielskim światem sztuki wywołało Bractwo Prerafaelitów, w skład którego weszli: Dante Gabriel Rosetti, William Holman Hunt, John Everett Millais. Jego członkom nie tylko udało się osiągnąć zamierzony cel, ale co więcej- w wielu dziedzinach sztuki wpływ ich dokonań jest zauważalny do dziś. Prerafaelici zaczęli malować na białym tle, dzięki czemu ich kolory były niezwykle czyste. Technika ta przypominała nieco tę stosowaną przy malowaniu fresków. Bracia koncentrowali się na wiernym odtwarzaniu najmniejszych nawet detali i w związku z ich obsesyjną potrzebą wiernego odtwarzania rzeczywistości, zaczęli malować swe obrazy na świeżym powietrzu. To były wyróżniki cechujące prerafaelitów - przy całej dbałości o szczegóły i niezwykle pracochłonnej technice namalowanie obrazu zajmowało znacznie więcej czasu niż przeciętnie. Najbardziej znanym i charakterystycznym dziełem prerafaelitów jest obraz Millais'a „Ofelia". Precyzyjny rysunek otaczających szekspirowską bohaterkę kwiatów i krzewów świadczy o wielkim kunszcie artysty.

Styl prerafaelitów oddziaływał na wielu późniejszych twórców(William Morris, Edward Burne Jones) a także z niego wyłoniły się kolejne nurty artystyczne.

Coubert

W połowie XIX w. odbiorca sztuki oczekiwał od niej, by upiększała przedstawianą rzeczywistość, by obrazy malowane były w sposób odpowiedni- idealizujący świat, nadający kompozycjom atmosferę patosu, nastrojowości i duchowości. Sztuka XIX wieku spełniała te oczekiwania. Tymczasem Coubert hierarchię tę zignorował. Dwa najgłośniejsze jego obrazy „Kamieniarze" i „Pogrzeb w Ornans"- uznane za manifest realizmu - przedstawiają sceny z życia codziennego zwykłych ludzi: dwóch pracujących robotników oraz skromny, wiejski pochówek. Zarówno tematy, jak i beznamiętny, naturalistyczny sposób narracji zaszokowały dziewiętnastowieczną publiczność i jury paryskiej Wystawy Światowej. Jednocześnie wytyczyły nowy i rewolucyjny kierunek rozwoju malarstwa europejskiego. Ich rewelacja polegała na odnowieniu i odświeżeniu spojrzenia na naturę i sztukę poprzez szczerość, wierność w odtwarzaniu i autentyczność.

Millet

Oglądając najwspanialsze dzieła Millet'a widz jest urzeczony nastrojowością obrazu „Anioł Pański", który stał się jednym z najpopularniejszych obrazów XIX wieku. Był powielany w różnych technikach i rozpowszechniany niemal jak obrazek dewocyjny. Jego „Siewca" odczytywany był jako ucieleśnienie ludu i mityczny obraz człowieka związanego ziemią. Obraz ten zafascynował wielu późniejszych twórców, m.in. van Gogha, który pasjonował się malarstwem wielkiego poprzednika.

Serwis rozdaje przeglądarkom bezpieczne ciasteczka.