Współczesność. Dramat współczesny.
Dramaturgia powojenna (po drugiej wojnie światowej)
Jerzy Szaniawski - dramat
Dwa teatry, 1946
-
dwie koncepcje sztuki
-
Teatr Małego Zwierciadła
-
Teatr Snów
-
Leon Kruczkowski - dramat
Niemcy, 1949
-
nowy, ludzki obraz prawdziwych Niemców
-
bojących sie Hitlera
-
ufających mu
-
wierzących w niego
-
Witold Gombrowicz - dramat
Ślub, 1953
-
surrealizm
-
akcja dramatu to sen
-
-
Henryk, żołnierz walczący we Francji przenosi się we śnie do domu rodzinnego
-
tam wszystko zdegenerowane
-
oddaje hołd ojcu
-
następnie go znieważa i staje się tyranem
-
nęka rodziców
-
skłania przyjaciela do samobójstwa
-
-
ogłasza się niewinnym i rozkazuje uwięzić siebie
-
Sławomir Mrożek - dramat
Tango, 1964
Emigranci, 1974
Cechy dramaturgii Mrożka
-
Teatr absurdu
-
tragizm bohatera - bohater odczuwa wyższą konieczność, ale jest ona pozbawiona sensu
-
groteskowość
-
zderzenie różnych stylów wypowiedzi
-
parodia różnych stylów wypowiedzi
-
bohaterowie wykreowani w oparciu o różne stereotypy
-
demaskacja groteskowych schematów życia
-
obnażanie strachu przed totalitaryzmem
-
elementy farsy
-
przeciwstawność zachowania i roli społecznej bohaterów
Tadeusz Różewicz - dramat
Kartoteka, 1960
-
bohater pozbawiony imienia
-
ma wiele imion nadawanych przez innych
-
-
leży, śpi na łóżku
-
zawieszenie akcji pomiędzy jawą a snem i niepewność z tego wynikająca
-
-
kolejne wydarzenia nie są ze sobą powiązane
-
wyskakują jak ze snu, z kartoteki przeżytych już wcześniej wydarzeń
-
bohater psychologicznie jest zależny od dawnych doświadczeń
-
tematem dramatu jest świadomość, psychika współczesnego człowieka
-
niespójna
-
rozdarta między wczoraj a dziś
-
zdezintegrowana
-
-
chór pojawia się w podobnej funkcji co w tragedii antycznej
-
to klasycy-strażnicy konwencji
-
komentuje zachowanie bohatera
-
w wypowiedziach autotematycznych
-
-
nudzi się n scenie
-
nie potrafi nic zaradzić, jest bezradny
-
nie ma jednak już racji bytu
-
jest bezużyteczne
-
-
-
sztuka przedstawia śmierć teatru we współczesnym świecie
-
powstały w efekcie chaos jest jednak poczatkiem czegoś nowego
-
Grupa Laookona, 1961
Świadkowie, albo Nasza mała stabilizacja, 1962
Spaghetti i miecz, 1963
Wyszedł z domu, 1965
Stara kobieta wysiaduje, 1968
-
kultura, świat rozrasta się jak śmietnik
-
zaśmieca ludzkie umysły, zamienia je w śmietnik
-
np. umysł kelenera gromadzacego wycinki z gazet
-
-
niszczy naturę
-
pozbawia człowieka instynktu życia
-
-
dramat przetwarza mit eleuzyjski o Demeter i Kore
-
współczesna Demeter to stara kobieta, ktora nie może już rodzić
-
to także alegoria starej Europy z jej kulturą
-
niezdolną do rodzenia nowych idei
-
-
-
współczesna Kora nie chce juz rodzić
-
współczesny mit wiecznej młodości
-
jest przyczyną bezradności wobec śmierci
-
sprawia, że śmierć i przemijanie nas przerażają
-
-
-
na śmietniku parki toczą spór o los młodzieńca - w micie obdarzonego ziarnem, tajemnicą życia
-
Do piachu, 1979
Cechy dramaturgii Różewicza
-
Teatr absurdu
-
teatr niemożliwy
-
nic sie nie dzieje na scenie
-
-
teatr niekonsekwencji
-
przedstawienie jest kompromisem
-
-
redukcja akcji
-
brak zawiązania i rozwiąznia akcji
-
-
brak intrygi
-
realizm poetycki
-
świat przedstawiony to elementy rzeczywistości
-
poetyckość obrazowania
-
-
luźna kompozycja
-
przekorą i ironią demsakuje umowności sztuki
-
dwa systemy odniesień dla człowieka
-
uklady społeczne, historia, kultura współczesna
-
spór z konwencją sztuki, teatru, reguł dramatu
-
-
bohaterowie bez imion
-
bohaterowie atakowani są mnóstwem bodźców
-
próbuja bronić się przed zatraceniem się
-
nadmiar bodźców nie kształtuje, ale wyjaławia bohaterów
-
-
absurd
-
pozbawianie celu
-
pozbawianie sensu
-
Eugene Ionesco - dramat
Łysa śpiewaczka, 1950
Krzesła, 1952
Samuel Beckett - dramat
Czekając na Godota, 1953
Końcówka, 1957
Bibliografia:
-
Belczyk A., Płatek K., Żak M., Wydarzenia kulturalne ostatniego tysiąclecia, Videograf: Katowice 1993.
-
Burkot S. Literatura polska w latach 1939 -1989, WSiP: Warszawa 1993.
-
Matuszewski R., Polska literatura współczesna, WSiP: Warszawa 1986.
-
Rosiek S., Majchrowski Z., Między tekstami. Wiek XX. Współczesność, GWO: Gdańsk 2005.
-
Woroczyński T., Literatura polska po 1939 roku, WSiP: Warszawa 1994.