Naucz uczyć się szybko i skutecznie

Inteligencja muzyczna

4.3333333333333 1 1 1 1 1 Rating 87%

Inteligencja muzyczna

Szczególnie rozwiniętą inteligencję muzyczną mają: dyrygenci, instrumentaliści, inżynierowie dźwięku, kompozytorzy, lutnicy i inne osoby tworzące instrumenty muzyczne; melomani, muzycy, piosenkarze, społeczności nieznające pisma, stroiciele pianin.

 

charakterystyka człowieka z rozwiniętą inteligencją muzyczną

  • Pamięta, co usłyszał, a nie to, co widział, czy robił. Schematy, plansze, mapy mentalne na nie wiele mu się zdadzą. Dla ludzi, u których dobrze rozwinięta jest inteligencja muzyczna, słuch jest najważniejszym zmysłem. Dlatego kluczem do sukcesu jest dobry wykładowca i uważne słuchanie na lekcji, wykładu. Ilość zapamiętanych informacji z uważnie wysłuchanego wykładu jest ogromna i daleko wykracza, poza możliwości pozostałych typów inteligencji.
  • Często ma jednak poważny problem z ortografią, rozpoznaje bowiem słowa poprzez wymówienie poszczególnych głosek. Również nauka pisania początkowo sprawia mu spore trudności.
  • Słuchając wykładu, cicho powtarza słowa wykładowcy lub potakuje głową.
  • Zapamiętanie następuje poprzez głośne powtarzanie materiału.
  • Myśli słowami i dźwiękami; wypowiada się po cichu i nie zwraca uwagi na detale. Charakterystyczne dla niego jest „głośne myślenie", nucenie pod nosem, powtarzanie poleceń, sprawiających mu trudność intelektualną.
  • Na ogół ma dobrą pamięć muzyczną i może mieć słuch absolutny. Inteligencja muzyczna sprawia jednak, że hałas i dźwięki istotnie zakłócają jego uwagę.
  • Lubi rozmawiać ze sobą lub innymi o konkretnych sytuacjach; często na głos rozważa wszystkie za i przeciw. Wypowiadając się, chętnie stosuje długie, powtarzające się opisy Niezależnie od nastroju dużo mówi. W złości ma skłonności do wybuchów krótkotrwałych słowotoków. Swój stan emocjonalny wyraża nie tylko poprzez słowa, ale również, a nawet wręcz przez barwę głosu, prozodię, tempo. Wrażliwość na dźwięki pozwala mu właściwie odczytać emocje, zdradzane przez dźwiękowe komunikaty niewerbalne, towarzyszące wypowiedzi jego rozmówcy.
  • Nadaje się na powiernika, lubi słuchać, często jednak przerywa rozmówcy, by wtrącić swoje zdanie. Gdy poznaje nowych ludzi, dobrze zapamiętuje imiona, ale zapomina twarzy;
  • Nie dba o swój wygląd;
  • Jeżeli chodzi o sztukę, to zdecydowanie preferuje muzykę, na którą jest bardzo wrażliwy, ale mimo tego, że sztuki plastyczne mniej go poruszają zawsze można liczyć na jego udział w dyskusji; analizując dzieło sztuki, zwykle pomija istotne szczegóły, ale potrafi spojrzeć na dzieło holistycznie;
  • Inteligencja muzyczna jest łatwa do usłyszenia w języku:
  • to brzmi nieźle
  • żyją w harmonii
  • on jest taki głośny
  • muszę to usłyszeć
  • muszę się w to lepiej wsłuchać
  • jesteś zbyt hałaśliwy
  • rozmowa mnie nuży
  • to jest muzyka
  • wszystko gra
  • jest taki cichy
  • powinniśmy to nagłośnić
  • trzeba to wykrzyczeć
  • czy trzeba tak wrzeszczeć
  • rozległ się szelest
  • wyszeptał to
  • co to za odgłos

jak się uczyć mając rozwiniętą inteligencję muzyczną?

  • powtarzając wiedzę w domu, czytaj głośno notatki.
  • możesz też nagrywać swoje notatki na mp3 i odsłuchiwać je, idąc do szkoły lub w drodze do domu.
  • unikaj jak ognia słuchania utworów muzycznych z tekstem w języku, który rozumiesz – wydatnie utrudni Ci uczenie się.
  • zapewnij sobie ciszę w trakcie nauki.
  • ucz się, wyobrażając sobie dialog: pytania i odpowiedzi.
  • ucz się, zadając sobie pytania i udzielając na nie odpowiedzi.
  • ucz się śpiewając.
  • ucz się rytmizując materiał.

jak rozwijać inteligencję muzyczną?

  • gimnastykuj się przy muzyce;
  • 10 razy na stojąco naprzemiennie unoś kolana i dotykaj lewą ręką prawego kolana, a prawą – lewego
  • 10 razy naprzemiennie podnoś stopy, tak żeby dotknęły pośladków i łap lewą ręką prawą piętę, a prawą-lewą piętę
  • graj na instrumencie;
  • próbuj komponować własną muzykę;
  • rapuj, ucząc się,
  • rymuj, ucząc się,
  • słucha muzyki relaksacyjnej;
  • słuchaj muzyki w trakcie nauki innych przedmiotów;
  • śpiewaj piosenki;
  • śpiewaj w chórze;
  • świadomie wpływaj na swój nastrój za pomocą muzyki;
  • ucz się na podkładzie muzyki barokowej;
  • ucz się, stosując koncerty pasywne i aktywne;
  • wyobrażaj sobie obrazy, słuchając muzyki;
  • rysuj i maluj pod wpływem muzyki.

Bibliografia 

Serwis rozdaje przeglądarkom bezpieczne ciasteczka.