Inteligencja muzyczna
Szczególnie rozwiniętą inteligencję muzyczną mają: dyrygenci, instrumentaliści, inżynierowie dźwięku, kompozytorzy, lutnicy i inne osoby tworzące instrumenty muzyczne; melomani, muzycy, piosenkarze, społeczności nieznające pisma, stroiciele pianin.
charakterystyka człowieka z rozwiniętą inteligencją muzyczną
- Pamięta, co usłyszał, a nie to, co widział, czy robił. Schematy, plansze, mapy mentalne na nie wiele mu się zdadzą. Dla ludzi, u których dobrze rozwinięta jest inteligencja muzyczna, słuch jest najważniejszym zmysłem. Dlatego kluczem do sukcesu jest dobry wykładowca i uważne słuchanie na lekcji, wykładu. Ilość zapamiętanych informacji z uważnie wysłuchanego wykładu jest ogromna i daleko wykracza, poza możliwości pozostałych typów inteligencji.
- Często ma jednak poważny problem z ortografią, rozpoznaje bowiem słowa poprzez wymówienie poszczególnych głosek. Również nauka pisania początkowo sprawia mu spore trudności.
- Słuchając wykładu, cicho powtarza słowa wykładowcy lub potakuje głową.
- Zapamiętanie następuje poprzez głośne powtarzanie materiału.
- Myśli słowami i dźwiękami; wypowiada się po cichu i nie zwraca uwagi na detale. Charakterystyczne dla niego jest „głośne myślenie", nucenie pod nosem, powtarzanie poleceń, sprawiających mu trudność intelektualną.
- Na ogół ma dobrą pamięć muzyczną i może mieć słuch absolutny. Inteligencja muzyczna sprawia jednak, że hałas i dźwięki istotnie zakłócają jego uwagę.
- Lubi rozmawiać ze sobą lub innymi o konkretnych sytuacjach; często na głos rozważa wszystkie za i przeciw. Wypowiadając się, chętnie stosuje długie, powtarzające się opisy Niezależnie od nastroju dużo mówi. W złości ma skłonności do wybuchów krótkotrwałych słowotoków. Swój stan emocjonalny wyraża nie tylko poprzez słowa, ale również, a nawet wręcz przez barwę głosu, prozodię, tempo. Wrażliwość na dźwięki pozwala mu właściwie odczytać emocje, zdradzane przez dźwiękowe komunikaty niewerbalne, towarzyszące wypowiedzi jego rozmówcy.
- Nadaje się na powiernika, lubi słuchać, często jednak przerywa rozmówcy, by wtrącić swoje zdanie. Gdy poznaje nowych ludzi, dobrze zapamiętuje imiona, ale zapomina twarzy;
- Nie dba o swój wygląd;
- Jeżeli chodzi o sztukę, to zdecydowanie preferuje muzykę, na którą jest bardzo wrażliwy, ale mimo tego, że sztuki plastyczne mniej go poruszają zawsze można liczyć na jego udział w dyskusji; analizując dzieło sztuki, zwykle pomija istotne szczegóły, ale potrafi spojrzeć na dzieło holistycznie;
- Inteligencja muzyczna jest łatwa do usłyszenia w języku:
- to brzmi nieźle
- żyją w harmonii
- on jest taki głośny
- muszę to usłyszeć
- muszę się w to lepiej wsłuchać
- jesteś zbyt hałaśliwy
- rozmowa mnie nuży
- to jest muzyka
- wszystko gra
- jest taki cichy
- powinniśmy to nagłośnić
- trzeba to wykrzyczeć
- czy trzeba tak wrzeszczeć
- rozległ się szelest
- wyszeptał to
- co to za odgłos
jak się uczyć mając rozwiniętą inteligencję muzyczną?
- powtarzając wiedzę w domu, czytaj głośno notatki.
- możesz też nagrywać swoje notatki na mp3 i odsłuchiwać je, idąc do szkoły lub w drodze do domu.
- unikaj jak ognia słuchania utworów muzycznych z tekstem w języku, który rozumiesz – wydatnie utrudni Ci uczenie się.
- zapewnij sobie ciszę w trakcie nauki.
- ucz się, wyobrażając sobie dialog: pytania i odpowiedzi.
- ucz się, zadając sobie pytania i udzielając na nie odpowiedzi.
- ucz się śpiewając.
- ucz się rytmizując materiał.
jak rozwijać inteligencję muzyczną?
- gimnastykuj się przy muzyce;
- 10 razy na stojąco naprzemiennie unoś kolana i dotykaj lewą ręką prawego kolana, a prawą – lewego
- 10 razy naprzemiennie podnoś stopy, tak żeby dotknęły pośladków i łap lewą ręką prawą piętę, a prawą-lewą piętę
- graj na instrumencie;
- próbuj komponować własną muzykę;
- rapuj, ucząc się,
- rymuj, ucząc się,
- słucha muzyki relaksacyjnej;
- słuchaj muzyki w trakcie nauki innych przedmiotów;
- śpiewaj piosenki;
- śpiewaj w chórze;
- świadomie wpływaj na swój nastrój za pomocą muzyki;
- ucz się na podkładzie muzyki barokowej;
- ucz się, stosując koncerty pasywne i aktywne;
- wyobrażaj sobie obrazy, słuchając muzyki;
- rysuj i maluj pod wpływem muzyki.