S. Mrożek: Tango - opracowanie lektury

Tango - przestrzeń

Sławomir Mrożek Tango - przestrzeń

Miejsce akcji dramatu "Tango" poprzez fakt, że jest nieokreślone pozostaje uniwersalne. Można go umiejscowić dzięki didaskaliom w przestrzeni miejskiej, w mieszkaniu rodziny mieszczańskiej.

 

Tango. Przestrzeń - chaos

Atmosfera domu cechuje się totalnym chaosem: nieporządkiem. Na scenie znajdują się przedmioty, które gromadzone zostały przez całe dziesięciolecia, nikomu niepotrzebne, zaśmiecające miejsce akcji. Również w didaskalia podkreślają bałagan. Katafalk, wózek dziecięcy, bryczesy, suknia ślubna Eleonory współtworzą absurd dramatu. Nadają mu również oniryczny charakter. Przestrzeń oddaje moralny upadek bohaterów dramatu. Tylko Artur otwarcie nie zgadza się na ten nieporządek i buntuje się przeciw wszystkim, którzy akceptują ten chaos.

Tango. Przestrzeń - ład

A akcie III przestrzeń dramatu wygląda diametralnie inaczej. To efekt działań Artura, który zapanował nad rodziną i przestrzenią. Scena przypomina, jak pisze sam Sławomir Mrożek w didaskaliach "klasyczny salon miejski sprzed półwiecza". Zmiana w przestrzeni wiąże się ze zmianami w akcji dramatu i zapowiada rządy Edka, totalne podporządkowanie i zniewolenie.

 

Serwis rozdaje przeglądarkom bezpieczne ciasteczka.