Sławomir Mrożek: Tango. Bohaterowie - charakterystyka
Postacie dramatu:
"Tango" ma niewielu bohaterów. Wszystkie postacie dramatu można podzielić na trzy pokoleniowe grupy:
I pokolenie:
Eugeniusz - krótka charakterystyka bohatera
- Starszy Partner z wąsikiem i w okularach,
- zaniedbany,
- w szortach,
- nieśmiały,
Eugenia- krótka charakterystyka bohatera
- czyli Osoba Na Razie Zwana Babcią,
- energiczna starsza pani,
- babcia Artura,
- całkowicie pod wpływem Edka,
- dominująca nad Eugeniuszem;
- strój delikatnie mówiąc eklektyczny;
- umiera w III akcie "Tanga"
II pokolenie
Stomil- krótka charakterystyka bohatera
- ojciec Artura,
- artysta awangardowy,
- ciągły eksperymentator,
- główny oponent Artura;
- posługuje się językiem sztuki,
- wyzwolony z konwenansów
Eleonora - krótka charakterystyka bohatera
- matka Artura,
- kobieta w średni wieku,
- ubrana w pajacyk,
- bezpretensjonalna i dosyć prostolinijna,
- kochanka Edka;
- w żaden sposób nie wywiązuje się ze swoich obowiązków ani jako matka, ani jako żona;
III pokolenie
Ala - krótka charakterystyka bohatera
- kuzynka i narzeczona Artura,
- "dorodna" osiemnastolatka z długimi prostymi włosami,
- często prowokuje Artura,
- nieco wulgarna;
- kochanka Edka
Artur - krótka charakterystyka bohatera
- wrażliwy, lecz słaby inteligent (bohater nieco hamletyczny);
- chce przywrócić tradycyjny (sprzed rewolucji obyczajowej) porządek świata – zmusić członków rodziny do konwencjonalnych zachowań;
- na wieść o romansie matki z Edkiem przeżywa kryzys;
- wierzy, że ślub może przywrócić utracony system wartości;
- narzuca swoją wolę całej rodzinie, wykorzystuje w tym celu Edka;
- przegrywa, bo forma – ślub nie był wypełniony treścią, ideą (miłością);
- w geście desperacji próbuje zniszczyć Edka, ale to prymityw okazuje się silniejszy i, korzystając z sytuacji, podporządkowuje sobie resztę rodziny;
- Artur jest postacią aktywną;
Edek - krótka charakterystyka bohatera
- Partner z wąsikiem;
- koszula w kratę,
- nieogolony z wąsem,
- długie włosy,
- duży tombakowy zegarek na ręce;
- cham,
- silny prostak,
- prymityw,
- cwaniak;
- bez poglądów, zasad i podstawowej wiedzy o świecie;
- ma duży wpływ na członków rodziny;
- kochanek Eleonory i Ali;
- stały partner do gry w karty;
- zamienia się w postać aktywną w samej końcówce dramatu "Tango".
Podsumowanie:
Generalnie postacie z „Tanga" są stypizowane, dzięki czemu stają się reprezentantami innych. Wszystkie (za wyjątkiem Artura i Edka w końcówce dramatu) są również postaciami pasywnymi, pozostają bez wpływu na akcję. Ich charakterystyka pojawia się w didaskaliach. Przede wszystkim są jednak charakterystyka postaci dokonuje się w toku akcji (zachowania, wiek, zajęcia, postawy), a komizm postaci wynika z odwrotności ich postaw do przyjętych w społeczeństwie sposobów postępowania (najmłodszy w rodzinie wszystkich wychowuje, rodzice pozwalają Arturowi na wszystko).
To bunt Artura buduje napięcie dramatyczne sztuki. Zdarzenia w „Tangu" akcentują Artura jako jedyną czynną, buntującą się postać. Pozostali członkowie rodziny Stomila żyją w chaotycznej stagnacji, inercji, której nie starają cię przezwyciężyć (np. scena, w której Edek wypija z kawę Stomila:
STOMIL – [...] (do Eleonory) Nie ma już kawy?
ELEONORA – Może być, ale pojutrze.
STOMIL – Dlaczego dopiero pojutrze?
ELEONORA – Sama nie wiem.[...]