Kompozycja Mistrza i Małgorzaty Michaiła Bułhakowa
Kompozycja powieści Michaiła Bułhakowa: Mistrz i Małgorzata jest dość złożona.
Kompozycja
Na powieść składają się 3 główne wątki:
-
wątek moskiewski - wizyta szatana w Moskwie
- cel: zorganizować Bal stu królów, znaleźć Małgorzatę - kandydatkę na królową Balu,
- priorytet: pokazanie Moskwy lat 30. - ten czas, w którym wyłączono Bułhakowa z życia kulturalnego Rosji,
- wątek moskiewski Woland przecina wątkiem jerozolimskim;
-
wątek miłosny - miłość Mistrza i Małgorzaty
- dla miłości pakt z diabłem - motyw faustyczny
-
wątek jerozolimski - powieść Mistrza
- spotkanie Piłata z Jeszuą ma charakter apokryficzny,
- historia Poncjusza Piłata, który skazuje niewinnego filozofa i przeżywa wątpliwości,
- narratorem jest
- Woland w jednych partiach
- Mistrz w powieść w powieści
-
związki pomiędzy wątkami
- wybory moralne ludzi
- wpływ władzy na ludzi
- etyczna perspektywa
- wina
- kara
- symboliczne opisy natury
Kompozycja otwarta
Mimo śmierci tytułowych bohaterów ich losy się nie kończą - mistycyzm, fantastyka.
Kompozycja szkatułkowa
Mamy tu do czynienia z powieścią w powieści - stanowi ją powieść Mistrza, która sprowadziła na niego tyle nieszczęść i została spalona przez autora.
Ta kompozycja powoduje wiele metatematyzmów - warto się tu przyjrzeć jak pisarz - Bułhakow opisuje proces twórczy, losy pisarza - Mistrza.
Kompozycja asocjacyjna
Rozdziały łączą się poprzez wspólny element kończący jeden i rozpoczynający kolejny:
1 i 2 „w białym płaszczu z podbiciem koloru krwawnika, posuwistym krokiem kawalerzysty, wczesnym rankiem czternastego dnia wiosennego miesiąca nisan...”
2 i 3 „Była mniej więcej dziesiąta rano.”
rozdział 2 jest opowieścią Wolanda o spotkaniu procuratora z Jeszuą.
Wydarzenia
- mają układ chronologiczny.
- w powieści występuje symultanizm
- poszczególne wątki się przeplatają
motywacja wydarzeń jest różnorodna:
- fantastyczna
- realistyczna
- groteskowa