Dysleksja na maturze z języka polskiego
Zasady oceniania wypracowania maturalnego dyslektyka
W wypracowaniu maturalnym z języka polskiego autorstwa ucznia, u którego stwierdzono dysleksję rozwojową, nie należy uwzględniać w ocenie następujących błędów:
- zmienionej kolejności liter w wyrazach,
- wstawionych i opuszczonych liter w wyrazie, c) opuszczonego początku lub końca wyrazu,
- występowania w wyrazach głosek dźwięcznych zamiast bezdźwięcznych i odwrotnie, e) fonetycznego zapisu wyrazów,
- mylenia głosek "i" i "j", głosek nosowych z końcówką fleksyjną, np.: ę - em, ą - om,
- mylenia przedrostków z zaimkami, np.: pode szły; błędnego zapisywania przyimków z rzeczownikami i przysłówkami, np.: wklasie, zachwilę, napewno,
- niewłaściwego zapisu spółgłosek miękkich, np.: rosinie zamiast rośnie, skosiny zamiast skośny,
- pisowni niezgodnej z zasadami ortografii [od uczniów wymaga się dobrej znajomości zasad ortografii, co powoduje nadmierne do nich zaufanie i schematyczne ich stosowanie, np.: startóje bo startować]; błędów
- wynikających z niestosowania zasady historycznej,
- błędnego stosowania lub niestosowania znaków interpunkcyjnych.
Źródło: Centralna Komisja Egzaminacyjna Wydział Matur, Informacja o zasadach oceniania prac z języka polskiego ucznió ze stwierdzonymi specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania