Test maturalny z języka polskiego

Koniec pseudotradycji - Zadania testowe

Spis treści

Język polski pisemna matura od 2015 r. Test: Koniec pseudotradycji

Test:  zadania

Zadanie 1. (0–1)

W którym punkcie zamieszczono definicję członu pseudo-.

  1. Pierwszy człon wyrazów złożonych, wyrażający podobieństwo do tego, co jest określane drugą częścią złożenia
  2. Pierwszy człon wyrazów złożonych będących nazwami i określeniami osób, rzeczy lub zjawisk, które nie są tym, co udają lub naśladują

Zadanie 2. (0–2)

a) Kogo w przedstawieniu grał Krzysztof Kolberger?

A.  Konrada                 B.  Senatora               C.  Mickiewicza               D.  Księdza Piotra

b) Uzasadnij wybór, odwołując się do treści recenzji i Dziadów części III Adama Mickiewicza.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................

Zadanie 3. (0–1)

Jaką treść – w kontekście Dziadów części III Adama Mickiewicza – powinien mieć napis, o którym autor recenzji pisze w przedostatnim akapicie?

A. Śmierć carowi. Śmierć!
B. Razem młodzi przyjaciele!
C. Nowosilcow to sługa piekieł.
D. Umarł Gustaw, narodził się Konrad.

Zadanie 4. (0–2)

a) Wypisz z akapitu 2. trzy przykłady wyrazów/wyrażeń środowiskowych lub wyrazów/wyrażeń potocznych i zamień je na wyrazy/wyrażenia neutralne.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................

b) Wyjaśnij, czemu służy nagromadzenie wyrazów i wyrażeń środowiskowych oraz potocznych w tekście.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................

Zadanie 5. (0–1)

Wskaż zdanie zawierające formę językową świadczącą o tym, że autor recenzji pozornie utożsamia się z widzami obecnymi na spektaklu.

A. Wcale przez to nie chcę powiedzieć, że tchnienie to nie jednoczyło nas integracyjnie w poprzednich i następnych kawałkach.
B. Bardzo się także podobało posunięcie, jakim była jednoczesna emisja Widzenia księdza Piotra oraz Snu senatora, czyli tak zwane zagłuszanie.
C. W całym przedstawieniu, o czym zresztą już wspominałem, bardzo pięknie ustawiona jest cała strona muzyczna.
D. Można by jeszcze dużo pisać, ale najlepiej samemu się wybrać.

Zadanie 6. (0–2)

Sformułuj główną tezę recenzji.
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................

Zadanie 7. (0–2)

Podaj dwie cechy gatunkowe tekstu Koniec pseudotradycji, które pozwalają stwierdzić, że jest on recenzją. Każdą cechę zilustruj przykładem z tekstu.

  Cecha gatunkowa Przykład z tekstu
1.    
2.    

 

 

Serwis rozdaje przeglądarkom bezpieczne ciasteczka.