Język polski w liceum

Wiedza i umiejętności na maturę z polskiego - I Odbiór wypowiedzi

Spis treści

 

I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji.

1. Czytanie i słuchanie.

sprawnie czyta teksty głośno i cicho;

określa temat i główną myśl tekstu; wskazuje tezę, argumenty i wnioski; wyróżnia kluczowe pojęcia;

dostrzega relacje między częściami składowymi wypowiedzi (tytuł, wstęp, rozwinięcie, zakończenie, akapity);

odczytuje sens  całego tekstu;

objaśnia sens fragmentu tekstu oraz jego funkcję na tle całości;

dokonuje logicznego streszczenia;

identyfikuje nadawcę i odbiorcę wypowiedzi (autora, narratora, czytelnika, słuchacza); rozpoznaje typ nadawcy i adresata tekstu;

identyfikuje wypowiedź jako tekst informacyjny, literacki, reklamowy;

rozróżnia gatunki publicystyczne prasowe, radiowe i telewizyjne: artykuł, wywiad, reportaż;

odróżnia teksty publicystyczne (artykuł, felieton, reportaż), od politycznych (przemówienie) i popularnonaukowych;

rozpoznaje formy gatunkowe (zaproszenie, życzenia i gratulacje, list, notatka do kroniki, zawiadomienie i ogłoszenie, instrukcję, w tym przepis);

odróżnia zawarte w tekście informacje ważne od informacji drugorzędnych; informacje o faktach od opinii; wiadomość i komentarz;

wyszukuje w tekście informacje wyrażone wprost i pośrednio (ukryte);

rozumie dosłowne i przenośne znaczenie wyrazów w wypowiedzi; znaczenie realne i etymologiczne;

odczytuje znaczenia wyrazów, związków frazeologicznych, zdań, akapitów;

wyciąga wnioski wynikające z przesłanek zawartych w tekście (w tym rozpoznaje w nim prawdę lub fałsz);

odbiera komunikaty pisane, mówione;

rozróżnia informacje werbalne oraz zawarte w dźwięku i obrazie;

wyszukuje w tekście potrzebne informacje, cytuje odpowiednie fragmenty tekstu;

rozpoznaje różnice między fikcją a kłamstwem;

rozróżnia wypowiedzi o charakterze emocjonalnym i perswazyjnym;

rozpoznaje intencje wypowiedzi: aprobatę, dezaprobatę, negację, prowokację;  

rozpoznaje w wypowiedzi ironię, objaśnić jej mechanizm i funkcję;

dostrzega w wypowiedzi agresję i manipulację językową w tekstach reklamowych, w języku polityków i dziennikarzy; pytania podchwytliwe i sugerujące odpowiedź;

wykorzystuje informacje z przypisu.

  

odczytuje zawarte w tekstach informacje jawne i ukryte;

wskazuje cechy stylu danego tekstu;

rozpoznaje środki językowe i ich funkcje w tekście;

 

odróżnia w dialogu odpowiedzi właściwe i unikowe;

2. Samokształcenie i docieranie do informacji.

dociera do informacji: w książkach, prasie, mediach elektronicznych oraz w wypowiedziach ustnych;

korzysta z encyklopedii, słownika ortograficznego, słownika języka polskiego, słownika wyrazów bliskoznacznych oraz ze słownika: języka polskiego, poprawnej polszczyzny, frazeologicznego, wyrazów obcych, synonimów i antonimów oraz szkolnego słownika terminów literackich, słowników etymologicznych i symboli w formie książkowej i elektronicznej.

odnajduje literaturę podmiotową i przedmiotową w zasobach: bibliotecznych, multimedialnych, elektronicznych, Internetu;

tworzy przedmiotowe bazy danych zawierające informacje zdobywane w toku nauki;

sporządza opis bibliograficzny książki i artykułu, zapisów elektronicznych, bibliografię wybranego tematu

3. Świadomość językowa.

rozpoznaje podstawowe funkcje składniowe wyrazów użytych w wypowiedziach (podmiot, orzeczenie, dopełnienie, przydawka, okolicznik);

rozpoznaje w tekście zdania pojedyncze nierozwinięte i rozwinięte, pojedyncze i złożone (współrzędnie i podrzędnie), równoważniki zdań – i rozumie ich funkcje;

rozpoznaje w wypowiedziach podstawowe części mowy (rzeczownik, czasownik, przymiotnik, przysłówek, liczebnik, zaimek, przyimek, spójnik) i wskazuje różnice między nimi;

rozpoznaje w tekście formy przypadków, liczb, osób, czasów i rodzajów gramatycznych – rozumie ich funkcje w wypowiedzi;

rozpoznaje znaczenie niewerbalnych środków komunikowania się (gest, wyraz twarzy, mimika, postawa ciała);

rozumie pojęcie stylu, rozpoznaje styl potoczny, urzędowy, artystyczny i naukowy;

rozpoznaje wyrazy wieloznaczne i rozumie ich znaczenia w tekście;

rozpoznaje słownictwo ogólnonarodowe i słownictwo o ograniczonym zasięgu (wyrazy gwarowe, terminy naukowe, archaizmy i neologizmy, eufemizmy i wulgaryzmy; dostrzega negatywne konsekwencje używania wulgaryzmów);

rozpoznaje wyrazy rodzime i zapożyczone (obce) – rozumie ich funkcję w tekście;

rozpoznaje cechy kultury i języka swojego regionu;

rozpoznaje w zdaniach i w równoważnikach zdań różne rodzaje podmiotów, orzeczeń, dopełnień, okoliczników oraz przydawkę – rozumie ich funkcje;

rozróżnia rodzaje zdań złożonych podrzędnie i współrzędnie, imiesłowowe równoważniki zdań, zdania bezpodmiotowe oraz rozumie ich funkcje w wypowiedzi;

odróżnia temat fleksyjny od końcówki;

odróżnia czasowniki dokonane i niedokonane; rozpoznaje tryby i strony (czynną i bierną) czasownika oraz imiesłowy – wyjaśnia ich funkcje w tekście;

rozpoznaje temat słowotwórczy i formant w wyrazach pochodnych i wskazuje funkcje formantów w nadawaniu znaczenia wyrazom pochodnym.

analizuje i definiuje (także z pomocą słowników) znaczenia słów;

zna pojęcia: znak, system znaków; znak werbalny, znak niewerbalny, symbol, alegoria;

zna pojęcia: akt komunikacji językowej, nadawca, odbiorca, kod, komunikat, kontekst;

zna różnice między tradycyjną komunikacją ustną lub pisaną a komunikacją przez Internet;

rozpoznaje funkcje tekstu: informatywna, poetycka, ekspresywna, impresywna (perswazyjna);

rozpoznaje i opisujesz odmiany terytorialne, środowiskowe, zawodowe polszczyzny;

rozpoznaje stylizację, rozróżniasz jej typy

rozróżnia pojęcia: błąd językowy, typy błędów językowych, innowacja językowa, poprawność językowa, stosowności wypowiedzi;

odróżnia słownictwo neutralne od emocjonalnego i wartościującego, oficjalne od swobodnego.

 

Serwis rozdaje przeglądarkom bezpieczne ciasteczka.