Zadania egzaminacyjne z języka polskiego. Matura 2015

Odczytanie Dziadów cz. III (plakat) - Odpowiedź 2.

Spis treści

 

2. Konspekt przykładowej odpowiedzi na temat:

Jakie odczytanie Dziadów cz. III Adama Mickiewicza odnajdujesz na zapowiadającym sztukę plakacie teatralnym? Omów zagadnienie, wykorzystując znajomość dramatu.

Matura 2015. Zadanie egzaminacyjne na ustną maturę z języka polskiego

I Funkcje plakatu i jego powiązanie ze spektaklem oraz tekstem literackim:

  1. plakat (posługujący się obrazem) przekłada na język obrazów idee zawarte w spektaklu i dziele literackim (w Dziadach cz. III to m.in. naród w niewoli, rola narodu polskiego wobec świata, opieka Boska nad narodem polskim, „Polska Chrystusem narodów");
  2. plakat wskazuje na niektóre aspekty dramatu wydobyte przez reżysera spektaklu (tutaj: opieka Boża, męczeństwo Polaków, nadzieja, przełamanie mroku niewoli);
  3. plakat ukazuje kontekst ideowy przyjęty w interpretacji (w Dziadach to kontekst metafizyczny, mesjański).

II Opis wyeksponowanych na plakacie elementów i ich znaczenie symboliczne:

  1. tło – charakteryzuje nastrój dramatu: mroczny, poważny, kojarzący się z żałobą;
  2. łańcuch w kształcie krzyża – może być rozumiany jako znak męczeństwa narodu polskiego, lecz także jego przyszłego odkupienia, zbawienia i zwycięstwa (kontekst chrześcijański krzyża Chrystusa); jest to też znak próby spętania Konrada przez siły ciemności;
  3. oko wpisane w trójkąt – oznaczające wszechobecną opiekę Boga (zarówno oko jak i trójkąt to symbole zakorzenione w ikonografii chrześcijańskiej); oko jako motyw wykorzystywany przez romantyków do pokazania stanów ducha (znane powiedzenie: „oczy są zwierciadłem duszy");
  4. promień – przełamujący ciemność, wskazujący możliwość wyrwania się z niewoli (narodowej, duchowej); znak zapowiadanego przez Księdza Piotra męża o imieniu „czterdzieści i cztery" („rośnie – to obrońca").

III Tonacja kolorystyczna i jej znaczenie:

  1. Czerń – żałoba, niewola; można odnieść ją do duchowej kondycji narodu polskiego („Ciemności kryją ziemię i lud we śnie leży").
  2. Monochromatyczność zostaje przełamana jasnym okiem i promieniem, czyli znakami obecności Boga. Wszystko to pokazuje także dualistyczny obraz rzeczywistości w Dziadach – kontrasty jakie istnieją między Konradem a Księdzem Piotrem, towarzystwem przy stoliku i towarzystwem przy drzwiach, Senatorem i Rollisonową. Istotny jest także kolor łańcuchów, które są błyszczące, co może sugerować, iż absurdalne dla pokolenia Mickiewicza męczeństwo i niewola ostatecznie mają sens.

IV Związki z tekstem dramatu.

Plakat podkreśla takie elementy tekstu Dziadów, jak:

  1. mesjanizm – zobrazowany przez świetlisty (błyszczący) krzyż; Mesjasz-Polska cierpi, ale nie jest to pozbawione sensu (chrześcijańska nadzieja);
  2. martyrologia i zniewolenie narodu.

V Plakat, wykorzystując symbolikę kulturową, zwraca uwagę na to, co najważniejsze w tekście dramatycznym i jego scenicznej realizacji; pomaga w całościowym zrozumieniu utworu.

Serwis rozdaje przeglądarkom bezpieczne ciasteczka.