Zadanie maturalne z języka polskiego

Gdy tu mój trup, Światło w ciemnościach - Klucz odpowiedzi

Spis treści

Klucz odpowiedzi do zadania maturalnego: Analizując wiersze Gdy tu mój trup… Adama Mickiewicza oraz Światło w ciemnościach Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, porównaj ukazane w nich obrazy świata marzeń i rzeczywistości. Wykorzystaj właściwe konteksty.

Klucz odpowiedzi:

ROZWINIĘCIE TEMATU - wypracowanie maturalne - poziom podstawowy

 

Za rozwinięcie tematu można uzyskać maksymalnie 25 punktów.

1. Określenie zasady zestawienia tekstów, np.: 2 p. 

a. wiersze z różnych epok, podejmujące podobny problem, 
b. wiersze – wyznania,
c. refleksyjny charakter wypowiedzi,
d. bohater liryczny – emigrant,
e. podmiot mówiący utożsamiony z autorem,
f. nostalgiczny charakter utworów.

2. Przedstawienie świata rzeczywistego bohatera w wierszu Gdy tu mój trup…, np.: 3 p.

a. nieakceptowany przez bohatera, 
b. miejsce przebywania, emigracji,
c. wywołuje uczucie obcości,
d. rodzi poczucie zniechęcenia,
e. wymaga zachowania pozorów, konwenansów,
f. rodzi poczucie rozdwojenia,

3. Przedstawienie świata marzeń bohatera w wierszu Gdy tu mój trup…,, np.: 5 p.

a. miejsce ucieczki duszy, 
b. miejsce wyimaginowane,
c. świat wspomnień,
d. ojczyzna myśli,
e. strony rodzinne (ganek domu),
f. miejsce młodzieńczych przeżyć, przyjaźni i miłości,
g. piękny, idylliczny,
h. świat natury (pola, łąki, drzewa),
i. zapewnia szczęście,
j. wyidealizowany (raj, arkadia)

4. Przedstawienie świata rzeczywistego bohaterki w wierszu Światło w ciemnościach, np.: 4 p.

a. miejsce przebywania, inne niż ojczyzna, 
b. świat jawy, w którym życie toczy się w ciągu dnia,
c. miejsce codziennych, monotonnych zajęć, nieistotnych spraw,
d. zaspokaja potrzeby ciała,
e. nie zaspokaja potrzeb duchowych,
f. przytłacza,
g. świat – labirynt,
h. traktowany z pogardą (bezsilnością, bólem),
i. powrót ze snu do rzeczywistości jest bolesny (światło w oczy).

5. Przedstawienie świata marzeń bohaterki w wierszu Światło w ciemnościach, np.: 5 p.

a. istnieje w snach, 
b. konkretny – Polska,
c. rodzinne miasto – Kraków (przywołane rzeczywiste nazwy miejsc, ulic),
d. miejsce znajome, przyjazne,
e. daje poczucie bezpieczeństwa – dom rodzinny,
f. eden (biblijny raj) – przestrzeń sacrum,
g. jest małą ojczyzną,
h. obiekt tęsknoty.

6. Funkcjonalne zastosowanie kontekstów interpretacyjnych, np.: 3 p.

a. biograficznego, 
b. historycznego,
c. historycznoliterackiego,
d. kulturowego.

7. Podsumowanie, np.:

3 p.

wymienienie podobieństw i różnic w obrazach świata rzeczywistego i świata marzeń (np.: stwierdzenie, że utracona ojczyzna jest ciągle żywa we wspomnieniach poetów, cierpią z powodu oddalenia, rzeczywistość budzi różne uczucia, ucieczka w marzenie i sen) oraz dostrzeżenie ich związków z kontekstami; 

2 p.

wskazanie podobieństw/ podobieństwa i różnicy;

1 p.

wskazanie podobieństwa lub różnicy.

 

Serwis rozdaje przeglądarkom bezpieczne ciasteczka.