Zadanie maturalne z języka polskiego

Kwiaty polskie, Niech żyje bal* - Klucz odpowiedzi

Spis treści

Klucz odpowiedzi do zadania maturalnego: Porównaj sposoby kreowania obrazów tańca i jego funkcje we fragmencie poematu Kwiaty polskie Juliana Tuwima i w wierszu Niech żyje bal Agnieszki Osieckiej.

Klucz odpowiedzi:

ROZWINIĘCIE TEMATU - wypracowanie maturalne - poziom rozszerzony

 

Za rozwinięcie tematu można uzyskać maksymalnie 25 punktów.

1. Odkrycie zasady zestawienia tekstów, np.: 1 p.

a. obraz balu, 
b. rytm walca dominujący w tekstach,
c. dosłowność i metaforyczność obrazów tańca.

2. Przedstawienie obrazu tańca we fragmencie utworu Kwiaty polskie, np.: 3 p.

a. bal w lesie, na łonie natury, 
b. żartobliwy charakter obrazu,
c. barwny jak wenecki karnawał,
d. żywiołowy, dynamiczny i ekstatyczny (bachanalia),
e. wirujące w kole pary (motyw karuzeli),

f. uczestnicy – letnicy, ludzie różnych zawodów, zbiorowość, 
g. para bohaterów wyodrębniona spośród tańczących.

3. Określenie sposobów kreacji obrazu tańca we fragmencie utworu Kwiaty polskie, np.: 5 p.

a. pierwszoosobowy podmiot mówiący (bohater), 
b. bezpośredni zwrot do adresata,
c. wspomnienie połączone z opisem chwili bieżącej,
d. idealizacja partnerki (madonna, legenda),
e. odrealnione przedstawienie tancerzy,
f. subiektywizm, 
g. metaforyka (np.: dźwięk kreuje tancerzy),
h. kontrast: realia a wyobraźnia i emocje,
i. wyliczenia i porównania tworzące dynamiczny obraz, 
j. epitety określające przeżycia tancerzy, 
k. autoironia w wypowiedziach bohatera,
l. terminologia muzyczna, 
m. muzyczność, rytmika wydobyta przez np.:
– graficzny układ tekstu
– nieregularność budowy wersyfikacyjnej
– składnię eliptyczną
– bogaty układ rymów (wewnętrzne, zewnętrzne).

4. Określenie funkcji tańca we fragmencie utworu Kwiaty polskie, np.: 3 p.

a. taniec źródłem indywidualnych doznań duchowych i zmysłowych, 
b. taniec (wielki brylantowy walc) staje się tańcem całego świata,
c. odkrywa charaktery uczestników,
d. taniec jako możliwość pokazania się lepszym niż w rzeczywistości,
e. źródło doznań zmysłowych (w tym erotycznych)pretekst do uwodzenia partnerki,
f. źródło przeżyć estetycznych.

5. Przedstawienie obrazu tańca w utworze Niech żyje bal, np.: 3 p.

a. różnorodność tańców w czasie balu, 
b. uczestnicy – wszyscy ludzie, obcy i bliscy,
c. konieczność uczestnictwa w tańcu (marsz na bal!),
d. zdarza się tylko raz, nie może być powtórzony,
e. może być przerwany w nieoczekiwanym momencie (wyłączy nam prąd w środku dnia), 
f. towarzyszą mu emocje.

6. Określenie sposobów kreacji obrazu tańca w utworze Niech żyje bal, np.: 5 p.

a. liryka zwrotu do adresata, 
b. bohater liryczny – uczestnik opisywanych zdarzeń,
c. paralelizm rytmu tańca i bicia serca,
d. taniec ukazany jako paradoks (musimy w nim uczestniczyć, mimo że się źle kończy),
e. bufet jako metafora,
f. Miss Wykidajło – metafora śmierci, pospolitej i bezwzględnej, 
g. bal jako cierpienie,
h. kolokwializmy wzmacniające powszechność i pospolitość kreacji balu-życia,
i. apostrofy jako przesłanie skierowane do wszystkich, 
j. rola wykrzyknień i trybu rozkazującego, 
k. dwuznaczność sformułowania: życie zachodu jest warte,
l. muzyczność, rytmika wydobyta przez np.: 
– onomatopeje
– refren
– powtórzenia i wyliczenia
– składnię eliptyczną
– bogaty układ rymów (wewnętrzne, zewnętrzne).

7. Określenie funkcji tańca w utworze Niech żyje bal, np.: 3 p. 

a. bal jako metafora życia, 
b. ukazanie uniwersalizmu ludzkich doświadczeń,
c. podkreślenie powszechności śmierci (dance macabre),
d. wyeksponowanie dramatyzmu życia,
e. uzmysłowienie wartości życia ludzkiego.

8. Podsumowanie, np.:

3 p.

  • dostrzeżenie podobieństw (np. rytmizacja tekstów, emocjonalny charakter wypowiedzi) i różnic (np. eksponowanie przeżyć jednostki u Tuwima i zbiorowości u Osieckiej, walc jako taniec wiodący u Tuwima, różnorodność tańców u Osieckiej), taniec jako metaforyczny obraz przeżyć indywidualnych i uniwersalnych, 

2 p.

  • dostrzeżenie różnicy lub podobieństwa w obrazach tańca; określenie istoty ich
    metaforyczności, 

1 p.

  • dostrzeżenie różnicy lub podobieństwa w obrazach tańca, lub określenie istoty ich
    metaforyczności.

 

Serwis rozdaje przeglądarkom bezpieczne ciasteczka.