Zadanie maturalne z języka polskiego

Bogurodzica, Lament świętokrzyski, Stabat Mater - obraz matki - Klucz odpowiedzi

Spis treści

Klucz odpowiedzi do zadania maturalnego: Jak w średniowieczu postrzegano Maryję? W swojej rozprawce wykorzystaj wnioski z analizy załączonych tekstów oraz wiedzy o kulturze średniowiecznej.

Klucz odpowiedzi:

po 1 pkt za informację

I WSTĘP

Zasada zestawienia utworów - 3

  • Każdy z tych wierszy realizuje topos matki.
  • Każdy należy do literatury polskiej.
  • Każdy tekst jest przykładem liryki.

Różnice między utworami - 3

  • Każdy z tych wierszy ma innego autora.
  • Każdy z tych wierszy przedstawia inny obraz matki.
  • Pochodzą z różnych epok, powstały w różnym czasie.

II ROZWINIĘCIE

Bogurodzica

Sytuacja liryczna - 1

  • Modlitwa ludzi do Jezusa o dobre życie i zbawienie.

Podmiot liryczny - 5

  • 1 os. lm. - wszyscy ludzie wierzący w Boga „Słysz modlitwę, jąż nosimy”.
  • Ludzie proszą Jezusa o dobre życie na ziemi „A na świecie zbożny pobyt”.
  • Ludzie proszą Jezusa o zbawienie po śmierci „Po żywocie ra[j]ski przebyt”.
  • Pośrednikami są Jan Chrzciciel i Maryja.
  • Ludzie wierzą, że ich prośby zostaną wysłuchane.

Typ liryki - 1

  • Liryka bezpośrednia

Adresat - 1

  • Ostatecznym adresatem jest Chrystus, ale bezpośrednim najpierw Maryja – pośredniczka (w pierwszej strofie), potem Chrystus – poprzez pośrednictwo Jana Chrzciciela (w strofie drugiej).
  • Miłosierny i dobry Bóg, który wysłuchuje próśb swoich wiernych.

Środki stylistyczne - 6

  • apostrofy do Bogarodzicy (rozbudowana) i Jezusa (krótka)
  • epitety „sławiena”, „zwolena” (budujące wizerunek Maryi - istoty boskiej, idealnej), „zbożny”, „rajski” (określają miejsca pobytu: za życia i po śmierci, czynią je idealnymi doskonałymi - przecież to marzenie, które z woli Boga morze sie ziścić)
  • oksymoron „Bogurodzica dziewica” (podkreślający wiarę w dogmaty Kościoła)
  • Składnia wielokrotnie podrzędnie złożona wskazuje, że autor był człowiekiem wykształconym, a sam tekst nie był pisany jako pieśń, której adresatem był prosty lud. Intelektualny charakter wywodu przypomina porządek scholastycznego traktatu naukowego łączącego prawa wiary i rozumu.
  • Rymy
  • Dodatkowo konstrukcję wzmacniają rymy wewnętrzne: świecie - żywocie i rymy zewnętrzne (końcowe): Bożycze - człowiecze, nosimy - prosimy, pobyt – przebyt. Wszystkie rymy bardzo mocno rytmizują test.
    Rymy żeńskiegramatyczne (uzyskane poprzez powtarzanie formy gramatycznej): prosimy - nosimy uwydatniają klauzule (zakończenie końcowego odcinka wersowego)
    Układ rymów – rymy parzyste (sąsiadujące)
  • Wiersz zdaniowo-rymowy (składniowo-intonacyjny) nie przestrzega jednakowego rozmiaru sylabicznego w każdym wersie (ten typ wiersza opiera się na zasadzie, że tok składniowy pokrywa się z tokiem wersyfikacyjnym, tzn., że wersy tworzą zdania – podział wzmacniają rymy, nie jak sylabizm, w którym wers opiera się na równej liczbie sylab).

Konteksty - 4

Historyczny
  • Tekst pochodzi ze średniowiecza. Najczęściej zakłada się, że Bogurodzica powstała pomiędzy XI - XIII wiekiem. Najstarszy zapis pochodzi z XV wieku.
Historyczno-literacki
  • Bogurodzica realizuje topos deesis (prośby).
Kontekst filozoficzny
  • Idea pośrednictwa nakazuje wiązać tekst Bogurodzicy z filozofią św. Tomasza – tomizmem.
Biograficzny
  • Anonimowy tekst pisany „ad maiorem Dei gloriam” (ku większej chwale Boga).
  • Legenda przypisuje autorstwo św. Wojciechowi.

Obraz matki – 6

Tożsamość matki
  • Matka to Maryja – matka Jezusa, żona Józefa.
Obraz matki
  • Matka jest istotą cudowną „Bogurodzica dziewica”.
  • Występuje w roli pośrednika między Bogiem a ludźmi.
Relacje między matką a Bogiem
  • Maria jest ukazana jako matka Boga „Bogurodzica”.
  • Matka jest wybranką Boga „matko zwolena Maryja ”.
Relacje między matką a innymi ludźmi
  • Matka Boga jest pośrednikiem pomiędzy ludźmi, a Bogiem (to ona jest bezpośrednim adresatem modlitw).
  • Jest najważniejszym pośrednikiem pomiędzy ludźmi a Bogiem (świadczy o tym rozbudowana apostrofa).

Lament świętokrzyski

Sytuacja liryczna - 1

  • Maryja stoi pod krzyżem, na którym umiera jej syn i zwraca się do ludzi Jezusa, archanioła Gabriela.

Podmiot liryczny - 3

  • To Maryja, matka Jezusa.
  • Wypowiada się w pierwszej osobie liczby pojedynczej.
  • Język jest pełen archaizmów, co świadczy o średniowiecznym pochodzeniu tekstu.

Typ liryki - 1

  • Liryka bezpośrednia, liryka apelu.

Adresat - 5

Adresat wpisany w tekst:

  • Ludzie zgromadzeni wokół Maryi
  • Jezus umierający na krzyżu.
  • Archanioł Gabriel
  • Inne matki

Adresat rzeczywisty:

  • wyznawcy chrześcijaństwa, ludzie średniowiecza

Środki stylistyczne - 5

  • Apokryficzny charakter
  • gatunek - plankt, lament
  • dialog pozorny, monolog
  • apostrofy do ludzi, do Jezusa, do archanioła Gabriela, do matek
  • zdrobnienia pokazują silną więź między matką i synem, potęgując jednocześnie cierpienie matki

Konteksty - 3

Historyczny
Historyczno-literacki
  • Realizacja toposu stabat mater dolorosa, którego źródło stanowi Biblia.
  • Prawdopodobnie jest to fragment większego misterium, które zaginęło.
Kontekst filozoficzny
Biograficzny
  • Nie znamy autora tekstu.

Obraz matki - 11

Tożsamość matki
  • Matka to Maryja – matka Jezusa, żona Józefa.
Obraz matki
  • Cierpi, bo nie może ulżyć synowi, bo umiera jej jedynak, bo nie może się Jezusem opiekować.
  • Nie kryje swego cierpienia, co akcentuje humanistyczny wymiar dzieła.
  • Jest ukazana w strasznej sytuacji, występuje w wierszu jako świadek śmierci swojego dziecka.
Relacje między matką a jej synem
  • Zwraca się do Jezusa.
  • Traktuje Jezusa, jak małe dziecko.
  • Jest troskliwa, opiekuńcza, bo chce ulżyć synowi.
Relacje między matką a Bogiem
  • Zwraca się do archanioła Gabriela.
  • Ma pretensje o to, że ją okłamał, że nie dotrzymał obietnicy.
Relacje między matką a innymi ludźmi
  • Prosi ludzi o współczucie.
  • Zwraca się do matek i radzi im, by modliły się do Boga, by nie doświadczyły śmierci własnego dziecka.

„Stabat mater” Józefa Wittlina

 

Sytuacja liryczna - 1

  • Matka, stojąc na rynku, patrzy jak od szubienicy odcinają jej powieszonych przez Niemców synów.

Typ liryki - 1

  • Dominuje liryka pośrednia.

Podmiot liryczny - 6

  • Ujawnia się dopiero pod koniec utworu w 1 os. l.m. „Mater nostra”.
  • Jest Polakiem „Stabat Mater, Mater nostra, Polonia”.
  • Podmiot liryczny ukrywa się, dzięki temu na plan pierwszy wysuwa dramat polskiej matki.
  • Przedstawia Niemców w negatywnym świetle: „Niemcy przedtem zabrali mu buty.”, „Będą w butach jej syna chodzili / Po tej ziemi, którą pohańbili.”
  • Rozumie uczucia matki: „Stała matka boleściwa”
  • Podmiot liryczny staje po stronie matki: „Stała w świata przeraźliwej pustce”

Adresat - 2

  • Podmiot liryczny nie zwraca się bezpośrednio do nikogo.
  • Adresatem są wszyscy Polacy – patrioci, z którymi identyfikuje się podmiot liryczny: „Mater nostra, Polonia”

Środki stylistyczne - 4

Kreują obraz matki

  • epitety: „matka boleściwa”

Pokazują przyczyny cierpienia matki:

  • epitety: „powieszonym synku”, „martwy”, „wyzuty”
  • anaforyczne powtórzenie: „Po tej ziemi”

Pokazują rozmiar cierpienia matki:

  • epitety: „przeraźliwej pustce”, „zimne oczy”
  • porównanie matki do ziemi: „jak ona”
  • aluzja literacka do „Lamentu świętokrzyskiego” w słowach: „Stabat mater” sakralizuje ofiarę syna i cierpienie matki i przywołuje mit mesjanizmu narodowego.

Konteksty - 3

Historyczny
  • Okupacja ziem polskich przez Niemców w czasie II wojnie światowej.
  • Masowe egzekucje Polaków mordowanych przez Niemców.
Historyczno-literacki
  • Realizacja toposu stabat mater dolorosa, którego źródło stanowi Biblia.
Kontekst filozoficzny
Biograficzny
  • Wiersz napisany na emigracji w USA w czasie II wojny światowej.

Obraz matki – 11

Tożsamość matki

matka – kobieta

  • matka młodego Polaka

matka – Polska

  • matka jako ojczyzna „Gdy jej synów odcinali od powroza”
Obraz matki

matka – kobieta

  • jest samotna „w przeraźliwej pustce”
  • milczy „nic nie mówiła”

matka – Polska

  • matka jako ojczyzna „Gdy jej synów odcinali od powroza”
  • osamotniona widzi śmierć Polaków „Kładła w groby, głuche jak jej noce / Martwe swego żywota owoce.”
  • cierpi „która umęczona”,
Relacje między matką a jej synem
  • cierpi „matka boleściwa”
  • nie okazuje uczuć „nie płacze”
Relacje między matką a Bogiem
  • Matka – ojczyzna skojarzona jest z Jezusem umierającym na krzyżu „Z cierni miała koronę na skroniach” - mesjanizm
Relacje między matką a innymi ludźmi
  • nienawidzi katów swojego dziecka – Niemców „Zimne oczy w zimne zwłoki wbiła.”
  • widzi, jak Niemcy zbezcześcili zwłoki jej syna „Niemcy przedtem zabrali mu buty.”
  • służy oprawcom syna „Polska matka w służącowskiej chustce”

Wnioski

W „Stabat mater” dramat pojedynczej matki staje się podstawą do uogólnienia i pokazania losu całej ojczyzny.

Podsumowanie 9

Podobieństwa - 2

Wszystkie matki są ukazane w pozytywnym świetle, są dobre.

Wszystkie matki troszczą się o innych, a nie o siebie – łączy je altruistyczna postawa.

Różnice - 4

Różny sposób przedstawiania matki – od istoty ludzkiej, do istoty boskiej.

Różne są sytuacje matek.

Różne konteksty obrazów matek.

Każda tekst przedstawia różne postawy matki.

Wnioski - 3

Mechanizm:

  • Motyw matki jest popularny

Przyczyny:

  • matka to kluczowa rola kobiet w społeczeństwie

  • pojawia się w różnych epokach, w różnych tekstach różnych autorów

Konsekwencje

  • jest bardzo ważny w kulturze

  • różne obrazy matki

  • różne sytuacje, w których przedstawiana jest matka

  • obraz matki jest pozytywny

Serwis rozdaje przeglądarkom bezpieczne ciasteczka.