Zadanie maturalne z języka polskiego

Don Kichot, Romeo i Julia. Literackie obrazy miłości* - Klucz odpowiedzi

Spis treści

Literackie obrazy miłości i sposoby ich kreowania we fragmentach Don Kichota z La Manchy Miguela de Cervantesa Saavedry oraz Romea i Julii Williama Szekspira. Klucz odpowiedzi.

1. Zasada zestawienia tekstów, np.: 0-3

a) fragmenty z rożnych gatunkowo/rodzajowo utworów,
b) tematyka niezwykłej miłości,
c) samotny zakochany i para kochanków,
d) wyznania miłosne (monolog i dialog).

Obrazy miłości

2. Bohaterowie w Don Kichocie, np.:  0-2

a) tradycja i konwencja średniowiecznych pieśni miłosnych / pieśni pasterskich / ksiąg rycerskich.
b) naśladowani (podziwiani) w kręgach kultury dwornej,
c) ukazani zgodnie z kodeksem rycerskim (zachowania i wartości).

3. Bohaterowie w Romeo i Julii, np.:  0-2

a) przedstawiciele zwaśnionych rodów szlacheckich,
b) pod osłoną nocy wyznają miłość,
c) ofiary wrogości – w rodzinie i wśród przyjaciół.

4. Miłość w Don Kichocie, np.:  0-3

a) wymyślona (manifestowana),
b) tragiczna, (zabiera spokój, przynosi cierpienie),
c) efekt obłędu,
d) wyznanie w monologu,
e) poczucie opuszczenia/oddalenia,
f) negatywne emocje (np.: zazdrość),
g) bezgraniczna.

5. Miłość w Romeo i Julii, np.:  0-3

a) prawdziwa (ukrywana),
b) spełniona,
c) tragiczna (zabiera życie),
d) skazana na niepowodzenie (przeznaczenie),
e) miłosna rozmowa,
f) bliskość ducha i ciała,
g) nieskończona.

6. Sposób ukazania miłości w Don Kichocie, np.: 0-4

a) miłość na wzór tradycji rycerskiej (wykoncypowana),
b) patos mówienia,
c) egzaltacja odczuwania,
d) motyw walki, zmagania z uczuciem,
e) obrazowanie wanitatywne,
f) bestiarium,
g) rozszalałe żywioły,
h) hiperbolizacja,
i) użalanie się (rozpacz),
j) apostroficzność.

7. Sposób ukazania miłości w Romeo i Julii, np.: 0-4

a) miłość na pograniczu dorosłości (pierwsza/niewinna/autentyczna, nieuchronna),
b) czułość,
c) zmysłowość,
d) kontrast,
e) zapewnianie o wzajemności miłowania,
f) metafory,
g) romantyczny nastrój (gra słów, rola światła,
h) afirmacja.

8. Konteksty, np.:  0-2

a) historycznoliteracki (np.: Pieśń nad pieśniami, romanse rycerskie, dramaty Szekspira),
b) epoki (krytyka zachowań, znaczenie autorów),
c) kulturowy (symboliczność postaci).

9. Podsumowanie  0-3

  • pełne: dostrzeżenie, że miłość w obu utworach jest zjawiskiem potężnym i niezwykłym, ma swoje ograniczenia (np.: wyobraźni i relacji do innych). Dla bohatera Don Kichota stanowiła udręczenie z powodu poczucia osamotnienia, nieodwzajemnienia i niedostępności wybranki serca. Natomiast dla Romea i Julii była przeznaczeniem i autentyczna. Została ukazana jako cierpienie lub spełnienie.  (3)
  • częściowe: dostrzeżenie, że miłość w obu utworach jest zjawiskiem potężnym i niezwykłym, ma swoje ograniczenia (np.: wyobraźni i relacji do innych). Została ukazana jako cierpienie lub spełnienie. (2)
  • próba podsumowania: dostrzeżenie, że miłość w obu utworach jest zjawiskiem potężnym i niezwykłym, ma swoje ograniczenia (np.: wyobraźni i relacji do innych). (1)

 

Serwis rozdaje przeglądarkom bezpieczne ciasteczka.