Zadanie maturalne z języka polskiego

Mendel Gdański - przedstaw problem antysemityzmu - Klucz odpowiedzi

Spis treści

Klucz odpowiedzi do zadania maturalnego: Odwołując się do załączonego fragmentu „Mendla Gdańskiego” Marii Konopnickiej oraz innych pozytywistycznych utworów przedstaw problem antysemityzmu - omów jego źródła i konsekwencje.

Klucz odpowiedzi:

Wprowadzenie do wypracowania maturalnego

Sytuacja Żydów w Polsce epoki pozytywizmu (do 5 p.)

Sytuacja społeczna Żydów w Polsce (1 p.)

  • publicystyka poświęca uwagę tzw. „kwestii żydowskiej”
  • Żydzi zajmują się handlem, lichwą, bankowością
  • lichwa była zajęciem niegodnym chrześcijanina – stała się niszą dla wyznawców Jahwe
  • podkreślają swoją odrębność kulturową
  • są solidarni
  • bogactwo niektórych Żydów kluje w oczy biedotę

Sytuacja prawna Żydów w Polsce (1 p.)

  • nie mogli nabywać ziemi, budynków
  • w pozytywizmie nabyli te prawa

Sytuacja polityczna Żydów w Polsce (1 p.)

  • nie mogli wybierać samorządowców
  • nie mogli kandydować w wyborach lokalnych
  • w pozytywizmie nabyli te prawa

Emancypacja Żydów (1 p.)

  • ruch środowisk żydowskich zdążający do zniesienia różnic społecznych, prawnych i politycznych i zrównania ich z pozostałymi Polakami
  • Żydzi podobnie jak kobiety nie chcieli być dyskryminowani
  • emancypacja to ruch o pozytywnych skutkach społecznych

Asymilacja Żydów (1 p.)

  • wcielenie Żydów do Polskiego społeczeństwa elementem programu postępowców
  • asymilacja jest wyrazem konsolidacji społeczeństwa i walki z wynaradawianiem
  • wiąże się z organicyzmem i nacjonalizmem
  • jest formą przemocy symbolicznej wobec wyznawców judaizmu i próbą pozbawienia ich tożsamości
  • doprowadziła do pogromów żydowskich w polskich miastach – otwartego antysemityzmu
  • postulat asymilacji podzielił pozytywistów
  • klęska asymilacji jest jedną z istotnych przyczyn upadku epoki

Stereotyp Żyda (do 1 p.)

  • sprytny, cwany
  • wyrachowany
  • chciwy
  • tchórzliwy
  • lichwiarz lub karczmarz, lub pośrednik, lub handlarz, lub kupiec

Motyw Żyda w literaturze przed pozytywizmem (do 1 p.)

  • średniowiecze (Lament świętokrzyski)
  • oświecenie (Julian Ursyn Niemcewicz Lejbe i Siora)
  • romantyzm (Adam Mickiewicz Pan Tadeusz, Zygmunt Krasiński Nie-Boska komedia)
  • więcej znajdziesz tu: motyw Żyda

Motyw Żyda w literaturze pozytywistycznej (do 1 p.)

  • Bolesław Prus „Lalka”
  • Eliza Orzeszkowa „Meir Ezofowicz”
  • Maria Konopnicka „Mendel Gdański”
  • więcej znajdziesz tu: motyw Żyda

Analiza fragmentu noweli

Narracja noweli (do 5 p.)
  • Narrator wypowiada się w 3. os. l. p., ale nie zachowuje obiektywizmu

Pozytywny stosunek narratora do Mendla

  • starzec
  • wychudzony
  • bardzo przejmuje się sytuacją (mrużąc oczy, zachłysnął się odpowiedzią, iskry zagorzały,)
  • narrator heroizuje introligatora, gdy ten postanawia pozostać w domu

Negatywny stosunek narratora do zegarmistrza

  • gruby, tłusty
  • wciska się do izby
  • śmieje się impertynencko
  • mówi „tonem wyższości”

Stosunek narratora do społeczeństwa polskiego

  • nie całe społeczeństwo bierz udział w pogromach tylko pijacy„pijackie głosy” i niedorośli „szatański pisk niedorostków”
  • pokazuje negatywne emocje, które nimi żądzą – akcentuje ich prymitywizm („instynkt okrucieństwa”)
  • reifikuje ludzi „wrzawa wpadła”, motłoch
  • akcentuje zezwierzęcenie tłumu „zwierzęca swawola”
  • hiperbolizuje zniszczenia, których dokonuje tłuszcza

Negatywny stosunek narratora do antysemityzmu i pogromu

  • stawianie zegarmistrza w negatywnym świetle
  • „ohydna scena” w odniesieniu do sceny pogromu
  • „Tu wybuchła dzika żądza pastwienia się”
Przedstawienie sytuacji (do 1 p.)
  • rozmowa zegarmistrza z Mendlem pokazuje niechęć Polaków do Żydów
  • rozmowa zegarmistrza z Mendlem obnaża szowinizm Polaków
  • rozmowa zegarmistrza z Mendlem pokazuje prymitywizm Polaków, którzy są wrogo nastawieni wobec Żydów
  • rozmowa zegarmistrza z Mendlem ukazuje absurdalność zarzutów wobec Żydów
Obraz Polaków na przykładzie zegarmistrza (do 2 p.)
  • prymitywne zarzuty
  • zegarmistrz nie potrafi uzasadnić swoich poglądów
  • nie potrafi kontrargumentować
  • stale powtarza te same opinie
  • zegarmistrz śmieje się z Mendla, z Żydów,
  • porównują Żydów do robactwa - przejaw szowinizmu
  • są do wyznawców judaizmu wrogo nastawieni, nienawidzą ich
  • dokonują aktów agresji, przemocy na Żydach (pogromy)
  • dzielą ludzi na My (Polacy) i Wy (Żydzi)
  • są antysemitami
Stosunek Polaków (na przykładzie zegarmistrza) do wyznawców judaizmu (do 2 p.)

Polacy nie lubią Żydów, bo:

  • są Żydami
  • są obcy
  • są bogaci
  • są nieuczciwi, oszukują Polaków
  • są chciwi
  • odbierają Polakom szansę na bogactwo
  • zarabiają na Polakach
  • są liczni
Obraz Żyda na przykładzie introligatora (do 2 p.)
  • jest człowiekiem szlachetnym
  • jego repliki są mądre
  • proste i konkretne riposty podważają argumentację zegarmistrza ukazując ich absurdalność
  • uczciwie pracują na siebie
  • indywidualizacja językowa
  • stylizacja na gwarę żydowską
  • niedoskonała składnia, gramatyka
  • liczne powtórzenia tzw. nawyków językowych „Nu”
Stosunek Żydów do Polaków i Polski (do 2 p.)
  • czują Polakami,
  • czują się związani z krajem, w którym żyją
  • czują się związani z miastem, w którym mieszkają
  • kieruje się uniwersalną moralnością – pochwala dobro i potępia zło
  • nie rozumieją dlaczego Polacy są wobec nich wrogo nastawieni

Wnioski:

(powinny zawierać wszystkie elementy)

1. Pełny (3 p):
  • Dostrzeżenie funkcjonującego w świadomości Polaków negatywnego stereotypu Żyda.
  • Stwierdzenie, że antysemityzm jest przejawem nieznajomości kultury żydowskiej, odrzucenia odmienności religijnej i zawiści.
  • Stwierdzenie, że asymilacja doprowadziła do ujawnienia się antysemityzmu i/lub jest jego przejawem.
  • Dostrzeżenie kontrastu pomiędzy negatywnym wizerunkiem zegarmistrza i pozytywnym Mendla.
  • Wskazanie stanowiska zajmowanego przez narratora i autora, którzy krytykują antysemityzm i występują w obronie pokrzywdzonych.
  • Wskazanie, że głównym kryterium oceny drugiego człowieka powinny być wartości etyczne a nie narodowościowe.
2. Wniosek częściowy (2 p)
  • Stwierdzenie, że antysemityzm jest przejawem nieznajomości kultury żydowskiej, odrzucenia odmienności religijnej i zawiści.
  • Dostrzeżenie kontrastu pomiędzy Mendlem a zegarmistrzem.
  • Dostrzeżenie, że autorka sprzeciwia się antysemityzmowi.
3. Próba podsumowania (1 p)
  • Stwierdzenie, że Maria Konopnicka sprzeciwia się antysemityzmowi i nietolerancji.
Serwis rozdaje przeglądarkom bezpieczne ciasteczka.