Zadanie maturalne z języka polskiego

Lalka, Kordian. Romantyk i pozytywista - zadanie maturalne - Klucz odpowiedzi

Spis treści

Klucz odpowiedzi do zadania maturalnego: Romantyk i pozytywista (J. Słowacki i B. Prus) w kontekście ideałów swojej epoki oceniają cywilizację zachodnioeuropejską. Porównaj obraz Zachodu zawarty w poniższym fragmencie "Lalki" z tym, który znasz z "Kordiana". Zwróć uwagę na znaczenie podróży po Europie w życiu bohaterów.

Klucz odpowiedzi:

(maksymalnie 25 punktów)

Lalka

1. Pozytywne aspekty obrazu cywilizacji zachodnioeuropejskiej, np.: 0-5

a. logika mimo pozornego chaosu,

b. praca jako siła twórcza,

c. zaspokojenie wszelkich potrzeb duchowych i fizycznych jako cel rozwoju cywilizacji,

d. dążenie do szczęścia jako treść życia,

e. pożyteczność, piękno, trwałość jako cechy wytworów cywilizacji,

f. bogactwo i różnorodność dóbr i możliwości,

g. cywilizacja jako wciąż rosnący dorobek wielu pokoleń,

h. porównanie Warszawy i Paryża,

i. postęp techniczny.

2. Negatywne aspekty obrazu cywilizacji zachodnioeuropejskiej, np.: 0-1

a. wolna wola człowieka jako złudzenie,

b. prawo doboru naturalnego, zgodnie z którym słabi giną.

3. Znaczenie podróży do Paryża w życiu Wokulskiego, np.: 0-2

a. niezwykle intensywne nowe doświadczenia (lot balonem, wizyta u magnetyzera itp.),

b. poznanie Geista i jego idei,

c. zmiana w spojrzeniu na świat i siebie samego.

4. Związek obrazu cywilizacji Zachodu z ideami epoki, np.: 0-3

a. organicyzmem,

b. racjonalizmem,

c. utylitaryzmem,

d. scjentyzmem,

e. darwinizmem.

5. Funkcjonalne wykorzystanie treści Lalki. 0-1

Kordian

6. Funkcjonalne wykorzystanie wiedzy o bohaterze. 0-1

7. Obraz cywilizacji zachodnioeuropejskiej, np.: 0-4

a. angielska demokracja jako pozór (scena z Dozorcą),

b. wszechwładza pieniądza (np. scena z Dozorcą, postać Wioletty),

c. wielka sztuka jako rodzaj oszustwa (uwagi o Szekspirze),

d. miłość jako towar (Wioletta),

e. upadek najwyższego autorytetu: rachuba polityczna zamiast moralności (scena z Papieżem),

f. przeciwstawienie światu cywilizacji świata natury (scena na Mont Blanc).

8. Znaczenie podróży po Europie w życiu Kordiana, np.: 0-2

a. podróż w poszukiwaniu wartości,

b. przeżycie kryzysu wartości, głębokiego rozczarowania,

c. znalezienie własnej idei (przemiana duchowa).

9. Konfrontacja obrazu cywilizacji Zachodu z ideami epoki, np.: 0-2

a. idealizmem,

b. indywidualizmem,

c. idealizacją natury,

d. idealizacją miłości,

e. potępieniem despotyzmu,

f. patriotyzmem.

10. Wnioski 0-4

pełne podsumowanie

(np. powinno dotyczyć różnic w ocenie cywilizacji Zachodu i ich związku z ideami pozytywizmu i romantyzmu), (4)

niepełne podsumowanie

(np. powinno dotyczyć różnic w ocenie cywilizacji Zachodu przez obu autorów), (2)

próba podsumowania

(np. lakoniczne stwierdzenie różnicy w ocenie cywilizacji Zachodu przez obu autorów). (1)

Serwis rozdaje przeglądarkom bezpieczne ciasteczka.