Klucz odpowiedzi do testu "Urodzeni pechowcy" (czytanie ze zrozumieniem)
{ln: Jak poprawić czytanie ze zrozumieniem?}
Nr zada-nia |
Projektowana odpowiedź |
Maksymalna liczba punktów |
Punkty cząstkowe |
1. |
Nasze nieszczęścia wynikają z ukształtowania naszego umysłu. |
1 |
0 |
2. |
Zapisany w umyśle „przepis” na własne życie. (Wpisany w umysł program określający, kim jesteśmy,do czego dążymy, w jaki sposób zrealizujemy życiowe cele). |
1 |
0 |
3. |
Nie dorastaj. Bądź doskonały. Pracuj ciężko. |
1 |
0 |
4. |
Nie możemy zatem go zmienić i reagować, jeśli jest negatywny. Nie wiemy, że sami jesteśmy odpowiedzialni za swoje niepowodzenia. |
1 |
0 |
5. |
podobieństwa: – każda rodzina realizuje swój scenariusz – życie poszczególnych członków rodziny zostaje rozpisane na role – jak w teatrze, istnieją role postaci pozytywnych i negatywnych – wszystkie role muszą być obsadzone i solidarnie odgrywane różnice: – odgrywający rolę są nieświadomi istnienia scenariusza – brak reżysera – miejsce akcji – rola narzucona przez rodzinę jest ostateczna – nie bierze się pod uwagę predyspozycji członka rodziny do odegrania danej roli |
2 (1pkt za podobieństwa, 1pkt za różnice) |
1 (za co najmniej cztery poprawne wskazania) |
6. |
– pozytywny: np.: rodzina trwa; zachowuje odrębność; jest spójna, – negatywny: np.: nieszczęśliwy jest ten członek rodziny, któremu wyznaczono negatywną rolę; niemożność buntu i odrzucenia przypisanej roli. |
2 |
1 |
7. |
– Według Berne’a i Lainga wszyscy odgrywamy jakieś role, według Alice Miller - nie wszyscy (głównie ci, których spotkały traumatyczne zdarzenia w dzieciństwie). lub – Berne i Laing twierdzą, że odgrywane przez nas role nie muszą być destrukcyjne, natomiast Alice Miller uważa, że odgrywanie ról zawsze ma niekorzystny charakter. |
2 (nie dzielimy punktów; punkty przyznajemy za pełną odpowiedź) |
0 |
8. |
np.: – Zdania te są zaczerpniętymi z życia dowodami wzmacniającymi siłę argumentacji. – Zdania te ukazują, w jaki sposób w języku przejawiają się niewłaściwe zachowania dorosłych wobec dzieci. – Zdania te ożywiają wypowiedź, wprowadzając do tekstu popularnonaukowego – elementy mowy potocznej. – Dzięki zdaniom w nawiasach tekst staje się bardziej zrozumiały. – Zdania te są wtrąceniami, ukazującymi, w jaki sposób dorośli tłumaczą swoje niewłaściwe postawy wobec dzieci. |
2 |
1 |
9. |
– Po krzywdzie doznanej w dzieciństwie pozostaje trwały ślad pamięciowy, który sprawia, że jest ona odtwarzana przez całe życie. – Ktoś skrzywdzony w dzieciństwie, aby zrozumieć swoją sytuację, musi przez całe życie odgrywać rolę ofiary lub oprawcy, co zamienia jego egzystencję w ciąg kłopotów i nieszczęść. |
2 (nie dzielimy punktów) |
0 |
10. |
– Wikłanie się w niekorzystne sytuacje życiowe. – Konflikty z ludźmi. – Osamotnienie. – Poczucie bezsensu życia. – Niewspółmiernie duży wysiłek w stosunku do osiągniętych rezultatów. |
2 |
1 (za wymienienie dwóch konsekwencji) |
11. |
11. – Przekonanie, że źródłem autodestrukcyjnych zachowań człowieka może być powtarzanie tych samych, niekorzystnych dla osoby zachowań wynikających z posiadania negatywnego scenariusza. – Przekonanie, że okresem ważnym dla tworzenia się tego scenariusza jest dzieciństwo. – Przekonanie, że istotny wpływ na treść tego scenariusza ma najbliższa rodzina (rodzice). – Przekonanie, że ludzie nie zdają sobie z tego sprawy, w jak dużym stopniu ich zachowaniami rządzi ukryty scenariusz. – Zaprezentowane koncepcje łączy wspólny cel – próba wyjaśnienia niepowodzeń i problemów życiowych. |
3 |
1,2 |
12. |
D. popularnonaukowego |
1 |
0 |
|
|
ŁĄCZNIE |
20 |
Test na czytanie ze zrozumieniem pochodzi ze strony www.oke.jaworzno.pl