Klucz odpowiedzi do testu: Rozmowa, czyli jak mówić i słuchać
Zadanie 1. (1 pkt)
Zachęcają czytelnika i mówią, o czym będzie tekst.
Zadanie 2. (1 pkt)
Zamiast skupić się na zrozumieniu drugiej osoby, szukamy w jej słowach podtekstów i w efekcie nie rozumiemy, co ktoś naprawdę ma nam do przekazania.
Zadanie 3. (1 pkt)
Komunikacja niewerbalna według rozumienia autorki jest ważna podczas przekazywania informacji – w jaki sposób mówimy i zachowujemy się podczas rozmowy.
Zadanie 4. (2 pkt)
jednak, tak więc
2 p. – za poprawne wypisanie dwóch językowych wyznaczników spójności tekstu
1 p. – za poprawne wypisanie jednego językowego wyznacznika spójności tekstu
Zadanie 5. (1 pkt)
c,d,e lub c, lub d, lub e
Zadanie 6. (2 pkt)
W akapicie 2. autorka podważa przekonanie, że prowadzenie rozmowy jest czymś prostym, natomiast w akapicie 4. polemizuje z poglądem, że słuchanie jest bardzo łatwe.
2 p. – za poprawne określenie dwóch obiegowych opinii, z którymi autorka polemizuje w akapitach 2. i 4.
1 p. – za poprawne określenie jednej obiegowej opinii, z którą autorka polemizuje w akapitach 2. lub 4.
Zadanie 7. (2 pkt)
Akapit 5. jest podsumowaniem poprzednich akapitów i wprowadzeniem do kolejnych
rozważań.
2 p. – za poprawne określenie dwóch funkcji akapitu 5. w tekście
1 p. – za poprawne określenie jednej funkcji akapitu 5. w tekście
Zadanie 8. (2 pkt)
Impresywna – zdanie nr 3
Poznawcza – zdanie nr 2
2 p. – za poprawne przyporządkowanie funkcji dwóch zdań
1 p. – za poprawne przyporządkowanie funkcji jednego zdania
Zadanie 9. (2 pkt)
zaznaczenie zdania nr 1 i/lub zdania nr 2
2 p. – za poprawne wskazanie zdania (zdań) ilustrującego poglądy autorki tekstu
1 p. – za częściowo poprawna odpowiedź
Zadanie 10. (1 pkt)
C. wprowadzają element ironii.
Zadanie 11. (2 pkt)
1. Użycie cudzysłowu, aby zaznaczyć ironię.
Przykład: „znawca” udziela odpowiedzi „ignorantowi”.
2. Zdania pytające.
Przykład: Dlaczego wśród barier komunikacyjnych znalazło się także doradzanie?
2 p. – za poprawne nazwanie i zilustrowanie przykładem dwóch środków językowych
1 p. – za poprawne nazwanie i zilustrowanie przykładem jednego środka językowego
Zadanie 12. (1 pkt)
Akapit 7. Uzupełnia listę barier, które są przeszkodą w dobrej komunikacji między ludźmi.
Zadanie 13. (2 pkt)
Ludziom zarządzającym firmami bardziej zależy na budowaniu władzy, niż na kontaktach z pracownikami. Niektórzy myślą, że nie warto się dogadywać, bo i tak jest to niemożliwe.
2 p. – za poprawne podanie dwóch przyczyn świadomej rezygnacji niektórych ludzi ze skutecznej komunikacji
1 p. – za poprawne podanie jednej przyczyny świadomej rezygnacji niektórych ludzi ze skutecznej komunikacji