Bogurodzica jako Wiersz - arcydzieło
Perpsektywa komunikacyjna
Zbiorowy podmiot (ludzie wierzący) zwraca się do Boga prosząc za pośrednictwem Maryi i Jana Chrzciciela o łaski. W tekście, poza przynależnością do wierzących chrześcijan, nie ma żadnych informacji o owej grupie. To powoduje, że tekst staje się uniwersalny. Przywołana tu została stworzona przez św. Tomasza idea pośrednictwa. Uderzająca jest tutaj asymetria pomiędzy znaczeniem Maryi a Jana Chrzciciela i sposobem ich przedstawienia.
Adresat:
Ostatecznym adresatem jest Chrystus, ale bezpośrednim najpierw Maryja – pośredniczka (w pierwszej strofie), potem Chrystus – poprzez pośrednictwo Jana Chrzciciela (w strofie drugiej).
to prośba skierowana do Maryi o wstawiennictwo i modlitwa skierowana do Chrystusa o zbożny pobyt i rajski przebyt – rzeczy uniwersalne, a jednocześnie najważniejsze w życiu każdego chrześcijanina. Pojawienie się prośby o zbożny pobyt to zapewne wpływ tomizmu. Każda modlitwa sprowadza się do tych uniwersaliów.
Motyw deesis
Prawdopodobnie polski tekst Bogurodzicy jest kopią łacińskiego lub greckiego oryginału. Świadczy o tym arcydzielną konstrukcja utworu, znajomość motywu deesis oraz mistrzowskie przełożenia kompozycji plastycznej na literacką. Nie byłoby to niczym niezwykłym – w średniowieczu takie praktyki były czymś normalnym.
Budowa Bogurodzicy
Tekst składa się z 2 strof:
pierwsza - z 3 wersów (nawiązuje do symboliki liczby trzy w Biblii, motywie deesis itd.),
druga - z 6 wersów (2 razy większa).
Obie strofy kończy refren (łacińska eksklamacja: Kyrieleison).
Wersy są silnie zrytmizowane przez rymy wewnętrzne i zewnętrzne.
Utwór cechuje staranny paralelizm:
W obydwu strofach widać układ dwuczłonowy (parzysty): każda składa się z apostrofy i zdania apelatywnego (prośby).
Podobnie - konstrukcja członów poszczególnych wersów, gdzie wezwania i prośby modlitewne zajmują identyczne pozycje w jednym wersie: Zyszczy ... spuści ...
Symetria i asymetria. Wyraźnie widać odwróconą symetrię pomiędzy pierwszą strofą, a drugą:
W pierwszej - apostrofa jest rozbudowana, a prośba krótka.
W drugiej – apostrofa krótka, a rozbudowana prośba.
Środki stylistyczne w Bogurodzicy
apostrofy do Bogarodzicy (rozbudowana) i Jezusa (krótka)
oksymoron „Bogurodzica dziewica” (podkreślający wiarę w dogmaty Kościoła)
Gatunek Bogurodzicy
Bogurodzica jest również związana z takimi gatunkami jak:
modlitwa, hymn, pieśń.
Wersyfikacja Bogurodzicy
W wierszu zwraca uwagę precyzyjne rozłożenie tekstu w wersach na równoległe odcinki o jednakowej liczbie sylab:
Bo
|
gu
|
ro
|
dzi
|
ca
|
dzie
|
wi
|
ca,
|
Bo
|
giem
|
sła
|
wie
|
na
|
Ma
|
ry
|
ja
|
5
|
3
|
5
|
3
|
U
|
Twe
|
go
|
Sy
|
na
|
Gos
|
po
|
dzi
|
na
|
Mat
|
ko
|
zwo
|
le
|
na
|
Ma
|
ry
|
ja
|
5
|
4
|
5
|
3
|
Zy
|
szczy
|
nam
|
spu
|
ści
|
nam
|
3
|
3
|
Twe
|
go
|
dzie
|
la
|
Krzci
|
cie
|
la
|
Bo
|
ży
|
ce
|
4
|
3
|
3
|
U
|
słysz
|
gło
|
sy
|
Na
|
pełń
|
My
|
śli
|
czło
|
wie
|
cze
|
4
|
4
|
3
|
Słysz
|
mo
|
dli
|
twę
|
jąż
|
no
|
si
|
my
|
4
|
4
|
A
|
dać
|
ra
|
czy
|
jegoż
|
pro
|
si
|
my
|
4
|
4
|
A
|
na
|
świe
|
cie
|
zboż
|
ny
|
po
|
byt
|
4
|
4
|
Po
|
ży
|
wo
|
cie
|
raj
|
ski
|
prze
|
byt
|
4
|
4
|
Rymy w Bogurodzicy
Dodatkowo konstrukcję wzmacniają rymy wewnętrzne: świecie - żywocie i rymy zewnętrzne (końcowe): Bożycze - człowiecze, nosimy - prosimy, pobyt – przebyt. Wszystkie rymy bardzo mocno rytmizują test.
Rymy żeńskie, gramatyczne (uzyskane poprzez powtarzanie formy gramatycznej): prosimy - nosimy uwydatniają klauzule (zakończenie końcowego odcinka wersowego)
Układ rymów – rymy parzyste (sąsiadujące)