Strona 3 z 3
Klucz odpowiedzi do testu: "Historia literatury polskiej do roku 1939" (czytanie ze zrozumieniem)
Zadanie 1. (1 pkt)
- Cel związany z osobą autora: przyjemność
- Cel związany z adresatem: dostarczenie mu interesującej lektury
Zadanie 2. (1 pkt)
- Mniej rozważań o artystycznych walorach omawianych dzieł.
- Skupienie się na zjawiskach typowych, a nie tylko na arcydziełach.
- Zamieszczenie w każdym rozdziale podstawowych informacji z historii Polski.
Zadanie 3. (2 pkt)
a) Paradoksalność ta polega na łączeniu przeciwieństw.
b)
- łacina jako język pisany – polszczyzna jako język mówiony
- zdolność do wyrafinowania i błyskotliwości – skłonność do prostactwa i bełkotu
- tradycje tolerancji – rozkwit nacjonalizmu
Zadanie 4. (1 pkt)
Miłosz cytuje Valery'ego, aby zilustrować swoje przekonanie o tym, że terminy historycznoliterackie są umowne.
Zadanie 5. (2 pkt)
Pogląd, z którym Miłosz polemizuje | Pogląd Miłosza | Argument Miłosza |
Na kształt literatury polskiej największy wpływ miał romantyzm. | Na literaturę polską największy wpływ miały renesans w czasach renesansu i barok. | Polszczyzna literacka ukształtowała się w czasach renesansu i baroku |
Stałym elementem polskiej jest katolicyzm. | W polskiej literaturze jest wiele antyklerykalizmu. | W okresie rozkwitu literatury w Polsce żyło wielu protestantów. |
Renesans i barok to pojęcia opisujące literaturę danej epoki. | Renesans i barok to pojęcia niejasne i nieprecyzyjne. | W każdej epoce współistnieją różne prądy. |
Zadanie 6. (2 pkt)
- czasowniki w 1 os. l. poj. (zamierzałem, bawiłem się, mozoliłem)
- wyrazy oceniające (banały, zwariowana)
Zadanie 7. (1 pkt)
Cudzysłów oznacza:
- cytat („nie da się poważnie myśleć takimi słowami...")
- że sformułowanie ma przenośne znaczenie („złoty wiek", „raj dla heretyków").