Etap 4. Zestawienie i porównanie stanowisk autorów obu tekstów
  • znalezienie podobieństw
  • znalezienie różnic
Stanowisko autora 1. tekstu Stanowisko autora 2. tekstu Wnioski
Metody badawcze Rozwojowi nauki sprzyja
stosowanie różnych metod
i podejść badawczych, np.
obserwacja, dostrzeganie
prawidłowości,
eksperymenty,
wykorzystywanie wiedzy
teoretycznej
Rozwojowi nauki sprzyja
weryfikowanie istniejących
metod pracy naukowej
(zmiana relacji między
dziedzinami nauki).
Stanowisko autora 1. tekstu
jest bardziej otwarte na
zmianę metod i podejść.
W tekście 2. mowa jest
bardziej o weryfikowaniu
metod i wzajemnej relacji
między dziedzinami nauki.
Podejście badawcze Konieczność łączenia teorii
z empirią.
Autor kładzie większy nacisk
na łączenie różnych
dziedzin nauki.
W tym aspekcie autorzy się
różnią.
Czynniki sprzyjające rozwojowi nauki Rozwojowi nauki sprzyjają:
• ciekawość świata,
gotowość do
eksperymentowania,
weryfikowania
twierdzeń
przyjmowanych za
pewne
• postawa otwarta wobec
rzeczywistości.
Rozwojowi nauki sprzyjają:
• współpraca naukowców
z różnych dziedzin
• wykorzystanie
unikatowych cech
danych dziedzin
wiedzy.
Autor 1. tekstu kładzie
nacisk na cechy charakteru,
na postawie, czyli na
przymiotach umysłu,
charakteru, a nie – tylko na
kompetencjach
merytorycznych, jak autor
tekstu 2.