Strona 5 z 7
Etap 4. Zestawienie i porównanie stanowisk autorów obu tekstów
- znalezienie podobieństw
- znalezienie różnic
| Stanowisko autora 1. tekstu | Stanowisko autora 2. tekstu | Wnioski | |
| Metody badawcze | Rozwojowi nauki sprzyja stosowanie różnych metod i podejść badawczych, np. obserwacja, dostrzeganie prawidłowości, eksperymenty, wykorzystywanie wiedzy teoretycznej |
Rozwojowi nauki sprzyja weryfikowanie istniejących metod pracy naukowej (zmiana relacji między dziedzinami nauki). |
Stanowisko autora 1. tekstu jest bardziej otwarte na zmianę metod i podejść. W tekście 2. mowa jest bardziej o weryfikowaniu metod i wzajemnej relacji między dziedzinami nauki. |
| Podejście badawcze | Konieczność łączenia teorii z empirią. |
Autor kładzie większy nacisk na łączenie różnych dziedzin nauki. |
W tym aspekcie autorzy się różnią. |
| Czynniki sprzyjające rozwojowi nauki | Rozwojowi nauki sprzyjają: • ciekawość świata, gotowość do eksperymentowania, weryfikowania twierdzeń przyjmowanych za pewne • postawa otwarta wobec rzeczywistości. |
Rozwojowi nauki sprzyjają: • współpraca naukowców z różnych dziedzin • wykorzystanie unikatowych cech danych dziedzin wiedzy. |
Autor 1. tekstu kładzie nacisk na cechy charakteru, na postawie, czyli na przymiotach umysłu, charakteru, a nie – tylko na kompetencjach merytorycznych, jak autor tekstu 2. |