Burza mózgów jest raczej metodą wspomagającą uczenie języka polskiego. Przydaje się gdy trzeba klasę obudzić, zachęcić, rozruszać. Wspaniale oczyszcza atmosferę i angażuje młodzież w lekcję.
Burza mózgów jako problemowa aktywizująca metoda nauczania języka polskiego
Zalety burzy mózgów: |
Wady burzy mózgów: |
Znosi zahamowania (natury socjologicznej i psychologicznej) powstrzymujące ludzi przed wykorzystaniem wszystkich możliwości swojego umysłu. Aktywizuje nawet najsłabszych uczniów do pracy. Tworzy sytuację, która wspiera kreatywność poszczególnych jednostek. Spontaniczność i naturalność poprawia nastrój grupy, rozluźnia atmosferę, Wyraźnie rozwesela uczniów, co pozytywnie wpływa na dalszy ciąg lekcji Stanowi świetny punkt wyjścia do dalszej pracy na lekcji oraz do pracy w grupach |
Powoduje trochę zamieszania przy zapisywaniu myśli Może sprawić problem z przywróceniem dyscypliny Pomysły zgłaszane są szybciej niż zapisywane są na tablicy Nie każdy problem można w ten sposób rozwiązywać Nauczyciel musi uważać by nie zdławić swobody i jednocześnie zachęcać do aktywności Nie jest to samodzielna metoda nauczania (zawsze trzeba ją wykorzystywać z innymi) Nie wolno stawiać pytań zamkniętych, ale otwarte (im więcej dopuszczają odpowiedzi, tym lepsze). |
Przebieg:
-
Nauczyciel zgłasza problem, który trzeba rozwiązać
-
Uczniowie spontanicznie podają rozwiązania
-
Wspólna analiza i synteza zebranych pomysłów
-
weryfikacja każdego pomysłu oddzielnie
-
weryfikacja grup pomysłów (przez nauczyciela lub przez grupy uczniów)
-
-
Uczynienie rozwiązań zaproponowanych przez uczniów punktem wyjścia dla dalszej części lekcji (np. interpretacji wiersza)
Zasady prawidłowo przeprowadzonej burzy mózgów:
-
można zgłaszać nieograniczoną ilość pomysłów
-
za jednym zgłoszeniem można zgłosić tylko jeden pomysł
-
nauczyciel decyduje o tym, kto zabiera głos
-
żaden pomysł nie może być oceniany
-
nie notuje się autora pomysłu
-
zapisane pomysły mogą być podstawą do następnych
-
dopuszcza się absolutnie wszystkie rozwiązania (także absurdalne i nieprawdopodobne)
-
jeśli klasa jest ospała, nieśmiała dobrze połączyć to z ruchem – niech autor pomysłu zapisuje go na tablicy, w przeciwnym przypadku trzeba wyznaczyć sekretarzy, którzy będą zapisywać zgłaszane propozycje.
Przykład:
Temat lekcji: Analiza Ody do młodości Adama Mickiewicza
Problem 1. Jakie znacie synonimy, frazeologizmy związane z młodością?
Burza mózgów
Problem 2. Jakie znacie synonimy, frazeologizmy związane ze starością?
Burza mózgów
Wnioski z obu burz mózgów pokazują dualistyczny obraz tych pojęć. Można go wzmocnić definicjami ze słowników. To z kolei stanowi świetny punkt wyjścia do analizy „Ody do młodości” Adama Mickiewicza