Scenariusz lekcji poświęconej oświeceniowym dylematom wolności, czyli wprowadzeniu do oświecenia.
-
Szkoła: ZS nr 6 w Jastrzębiu Zdroju
-
Klasa: 1 LA, 1 C
-
Przedmiot: język polski
-
Prowadzący: Arkadiusz Żmij – stażysta
-
Program: Pamiętajcie o ogrodach
-
Temat lekcji: Oświecenie i dylematy wolności – wprowadzenie do epoki
-
Cele lekcji:
-
ogólny: budowanie przekonania o ważnej roli oświecenia w kulturze europejskiej
-
cele szczegółowe:
-
uczeń dostrzega związki historii i polityki z myślą oświeceniową
-
uczeń dostrzega związki historii i polityki z kulturą
-
uczeń zna tło historyczne oświecenia
-
uczeń zna ideały, hasła rewolucji francuskiej
-
uczeń rozumie kulturotwórczą funkcję historii w ogóle i rewolucji francuskiej w szczególe
-
uczeń zna różnice w definiowaniu pojęcia równości przed rewolucją i po niej
-
uczeń zna różnice w definiowaniu pojęcia braterstwa przed rewolucją i po niej
-
uczeń zna różnice w definiowaniu wolności przed rewolucją i po niej
-
uczeń zna pojęcia: determinizm przyrodniczy, wolność wewnętrzna, wolność zewnętrzna, równość, braterstwo, rewolucja francuska, absolutyzm, utopia,
-
uczeń zna ramy czasowe europejskiego oświecenia
-
-
-
Metody dydaktyczne:
-
burzy mózgów
-
wykładu nauczyciela
-
-
Środki dydaktyczne:
-
tablica
-
-
Formy pracy:
-
jednostkowa
-
zbiorowa
-
-
Bibliografia:
-
A. Z. Makowiecki, A. Markowski, W. Paszyński, T. Wroczyński, Pamiętajcie o ogrodach część 1, WSiP: Warszawa, 2002 r.
-
Literatura powszechna według Jana Zomkowskiego, red. A. Rysiewicz, Świat Książki: Warszawa 1997 r.
-
M. Stworowa, M. Orlicka, Scenariusze lekcji języka polskiego, Innowacje: Goleszów, 1994 r.
-
M. Adamczyk, B. Chrząstowska, J. T. Pokrzywniak. Starożytność-oświecenie. Podręcznik literatury dla klasy pierwszej szkoły średniej, WSiP: Warszawa, 1995 r.
-
N. Davies, Europa rozprawa historyka z historią, Wydawnictwo Znak: Kraków 2004 r.
-
Małe tablice historyczne, red. Witold Mizerski, Wydawnictwo Adamantan s.c.: Warszawa 1996 r.
-
Konspekt właściwy:
I Ogniwo wstępne: 10’
-etap organizacyjny
-stworzenie sytuacji problemowej:
-
Oświecenie to jedna z niewielu nazw epoki, której autorami są ludzie, ją tworzący i która przetrwała do dziś… np. ludzie średniowiecza nazywali swoje czasy via moderna. Co dla was znaczy ta nazwa? Z czym ją kojarzycie? – Wypiszcie pomysły na tablicy.
II Ogniwo centralne 30’
-
Krótkie informacje wprowadzające:
-
czas trwania epoki
-
definicja oświecenia zaproponowana przez Kanta
-
krótki rys historyczny
-
-
W jaki sposób trzy najważniejsze wydarzenia historyczne oświecenia: rewolucja francuska, wojna o niepodległość stanów Am. Pn., Sejm Wielki, Konstytucja 3-go maja mogą być ze sobą powiązane? Co je łączy? wolność
-
Zapisanie tematu: Oświecenie i dylematy wolności.
-
Przyjrzenie się roli rewolucji francuskiej na kulturę europejską
-
pytanie o hasła rewolucji
-
burza mózgów dotycząca każdego z tych haseł
-
wykład nauczyciela przedstawiający przewartościowania w zakresie pojęć-haseł rewolucji (podkreślenie wagi pojęcia wolności w świecie)
-
różne oceny rewolucji francuskiej – zakończenie wykładu pytaniem otwartym: Która z ocen jest właściwa?
-
III Ogniwo końcowe: 5’
-
Stawiam wam zatem pytania:
-
Jaką rolę oświeceniowa myśl odegrała w kulturze europejskiej?
-
Jak to możliwe, że w różnych częściach świata będących pod wpływem kultury europejskiej doszło do wydarzeń, których pobudki lub cele są nieomal identyczne?
-
Jak rewolucja francuska wpłynęła na rozumienie pojęć: braterstwo, równość, wolność
-