Scenariusz, konspekt lekcji języka polskiego poświęconej genezie tragedii klasycznej,antycznej i dowodzeniu, że Król Edyp taką tragedia jest.
-
Szkoła: ZS nr 6 w Jastrzębiu Zdroju
-
Klasa: 1 LA, 1 C, 1 TE
-
Przedmiot: język polski
-
Prowadzący: Arkadiusz Żmij
-
Program: Pamiętajcie o ogrodach
-
Temat lekcji: Geneza antycznego dramatu, budowa i cechy tragedii antycznej.
-
Cele lekcji:
-
ogólny: budowanie przekonania o starożytnych korzeniach kultury europejskiej
-
cele szczegółowe:
-
uczeń potrafi wyjaśnić terminy: epejsodion, stasimon, exodus, orchestra, Dytyramb, proksenionion, skene, katharsis, satyr, fatum, Dionizje Małe, Dionizje Wielkie itd.
-
uczeń potrafi opowiedzieć treść tragedii Król Edyp
-
uczeń wie kim był Sofokles, Tespis, Ajschylos
-
uczeń wie czym jest ogień prometejski, puszka Pandory
-
uczeń zna genezę teatru i dramatu, pojecie tragedii, konfliktu tragicznego
-
-
-
Metody dydaktyczne:
-
burzy mózgów
-
analizy i interpretacji
-
analizy porównawczej
-
-
Środki dydaktyczne:
-
J. Parandowski Mitologia, Puls: Londyn, 1992 r.
-
podręcznik: A. Z. Makowiecki, A. Markowski, W. Paszyński, T. Wroczyński, Pamiętajcie o ogrodach część 1, WSiP: Warszawa, s. 87
-
kserokopie materiałów
-
-
Formy pracy:
-
jednostkowa
-
zbiorowa
-
-
Bibliografia:
-
A. Z. Makowiecki, A. Markowski, W. Paszyński, T. Wroczyński, Pamiętajcie o ogrodach część 1, WSiP: Warszawa,
-
M. Adamczyk, B. Chrząstowska, J. T. Pokrzywniak. Starożytność-oświecenie. Podręcznik literatury dla klasy pierwszej szkoły średniej, WSiP: Warszawa, 1995 r.
-
M. Stworowa, M. Orlicka, Scenariusze lekcji języka polskiego, Innowacje: Goleszów, 1994 r.
-
Konspekt właściwy:
I Ogniwo wstępne: 10’
-
Poznaliście już o inną tragedię Sofoklesa – Antygonę o czym ona opowiada 5’
Ogniwo centralne: (ok. 30’)
Geneza antycznego dramatu (tragedii)
-
Narodziny tragedii wiążą się z kultem pierwotnie frygijskiego boga – Dionizosa. Jego wyznawcy udawali się w górskie ustronia, gdzie oddawali się tańcom mocno zaprawianych winem, w których wpadali w ekstazę, zlewając się z gromadą, przyrodą, samym bogiem. Wiosna to ekstaza przyrody. Z czasem te żywiołowe obrzędy zastąpiły śpiewy (dytyramby) na cześć Dionizosa wykonywane przez chór satyrów z przodownikiem (ich autorstwo przypisuje się Arionowi) – Dionizje Małe, Dionizje Wiejskie
-
W VI w. pne Pejsistratos ustanawia w marcu nowe kilkudniowe święto Dionizje Wielkie, Dionizje Miejskie, na których powstaje tragedia - Tespis wprowadził aktora - posłańca (angelos), chór był zbiorem ludzi – tragedia to były głównie wypowiedzi chóru z małymi wstawkami aktora
-
Ajschylos wprowadził drugiego aktora – maleje rola chóru, rośnie epejsodionów, lepsza dramaturgia (V w. pne)
-
Sofokles wprowadził trzeciego aktora i uczynił każdą tragedię samodzielnym dziełem (a nie częścią tetralogii)
Budowa tragedii klasycznej:
-
prolog – wstęp, zawiązanie akcji
-
parodos – pierwsza uroczysta pieśń chóru, pierwsze wejście chóru
-
epejsodiony (5) – dialog bohaterów, sceny dialogowe, czasem występuje w nich dodatkowo kommos – lament, skarga bohatera
-
stasimony (5) – pieśni chóru, komentarz
-
exodus – wyjście, zejście chóru ze sceny, zakończenie
Budowa Króla Edypa jako tragedii klasycznej:
-
prolog – Wchodzi procesja błagalników, Teby są nękane przez zarazę, Edyp wysłał już Kreona do wyroczni delfickiej, by dowiedział się co trzeba zrobić, by ją zlikwidować, Ten wraca i informuje króla, że zaraza i nieurodzaj jest przyczyną zmazy- nie pomszczenia przelanej krwi króla Lajosa i obecności mordercy w miescie. Procesja błagalników wychodzi.
-
parodos – Na orchestrę wchodzi chór i rozlega się uroczysta pieśń chóru, (3 pary strof (strofa +antystrofa), różniących się metrycznie
-
epejsodiony i stasimony (4):
-
1. epejsodion orędzie Edypa i scena z wieszczem Tyrezjaszem, który mówi Edypowi, że to on jest źródłem zła –Edyp go wygania, nie rozumiejąc przesłania wieszcza
-
1. stasimon – chór choć pod wrażeniem słów wieszcza staje w obronie króla
-
-
2. epejsodion – scena Edypa z Kreonem, który broni się przed oskarżeniem go o spisek przeciw władcy, przybycie Jokasty, która odnalazła swoje szczęście i miłość z Edypem i nie wierzy wyroczni, która przepowiada mroczną przyszłość
-
2. stasimon w.873 – reakcja chóru na niewiarę Jokasty w wyrocznię, wołanie do boga żeby coś uczynił
-
-
3. epejsodion – Jokasta modli się do Apollona o pomoc, do Edypa przybywa goniec z Koryntu z wiadomością o śmierci Polibosa i informacją, że Edyp nie był synem zmarłego, ale przyniesiony został z Teb, Jokasta słucha i wszystko staje się dla niej jasne i odchodzi by zadać sobie śmierć
-
3. stasimon pieśń nie jest związana z sytuacją jest dla widza i pyta kim jest tajemniczy Edyp – 1099w.
-
-
4. epejsodion zjawia się oczekiwany przez Edypa pasterz, który go przyniósł Polibosowi, wyjawia kim jest Edyp, to tragedia dla króla
-
-
Exodus, zakończenie – o samobójstwie Jokasty i oślepieniu Edypa dowiadujemy się od zwiastuna z wnętrza budynku, w którym się to dokonało, Edyp udaje się na wygnanie
Zasady kompozycyjne tragedii klasycznej
-
zasada trzech jedności:
-
czasu – akcja może trwać najwyżej jedną dobę
-
miejsca – jedno miejsce, o pozostałych dowiadujemy się dzięki posłańcowi
-
akcji – jeden wątek, jedna akcja (2, 3 aktorów na scenie)
-
-
zasada decorum – zasada odpowiedniości stylu i bohaterów
-
styl wysoki, patetyczny, poważny
-
bohaterowie dobrze urodzeni, z wyższych sfer
-
zasada niezmienności charakteru postaci (bohater statyczny)
-
zasada nieokazywania bezpośrednio scen naturalistycznych (krwawych, samobójstw)
-
Kategorie wiążące się z tragedią
-
tragizm – tam gdzie dochodzi do starcia równorzędnych wartości, racji, gdzie nie ma wyboru
-
fatum – los ludzkości jest z góry zaplanowany, przeznaczenie
-
katharsis – oczyszczenie widzów ze złych emocji
Ogniwo końcowe:
Powtórzenie wiadomości poprzez odpytanie wybranych uczniów
Wskazanie na źródło informacji poszerzających wiedzę: www.język-polski.pl