Konspekt lekcji poświęcony refleksji nad biografią Kordiana i jego romantyczną przemianą.
-
Szkoła: ZS nr 6 w Jastrzębiu Zdroju
-
Klasa: II A
-
Przedmiot: język polski
-
Prowadzący: Arkadiusz Żmij – nauczyciel kontraktowy
-
Program: Między tekstami
-
Temat lekcji: Romantyczna biografia: od spiskowca do szaleńca
-
Cele lekcji:
-
ogólny: budowanie wiedzy o romantyzmie
-
cele szczegółowe:
-
uczeń potrafi wyjaśnić na czym polega model romantycznego bohatera
-
uczeń potrafi scharakteryzować Kordiana na tle romantycznego bohatera
-
uczeń zna Monolog Kordiana na Mount Blanc
-
-
-
Metody dydaktyczne:
-
analizy i interpretacji
-
analizy porównawczej
-
heurezy
-
-
Środki dydaktyczne:
-
Podręcznik, tekst lektury
-
-
Formy pracy:
-
zbiorowa
-
wykładu
-
-
Bibliografia:
-
T. Renk, T. Witkowska: Między tekstami, język polski, poradnik dla nauczyciela cz.3, Gdańsk: GWP, 2004 r.
-
S. Rosiek, E. Nawrocka, B. Oleksewicz, G. Tomaszewska: Między tekstami, język polski, poradnik dla nauczyciela cz.3, Gdańsk: GWP, 2004 r.
-
Konspekt właściwy:
I Ogniwo wstępne:
-stworzenie sytuacji problemowej:
-
kim jest bohater romantyczny?
-
Jakim bohaterem jest Kordian?
-
Mount Blanc i jej rola w literaturze i malarstwie?
II Ogniwo centralne
-
Analiza stylistyczna fragmentu monologu Kordiana
-
Wskazanie na składnię
-
Wskazanie na dynamizm
-
Wskazanie na funkcję ekspresywną
-
-
Analiza fragmentu monologu Kordiana
-
Cechy Kordiana nie pojawiające się u bohatera romantycznego
-
Zachowania Kordiana
-
Myśli Kordiana
-
Słowa kluczowe
-
-
Interpretacja porównawcza fragmentu monologu Kordiana J. Słowackiegoi Wielkiej Improwizacji z III cz. Dziadów A. Mickiewicza
-
Cechy wspólne z romantycznym wzorcem bohatera – Konradem
-
Wiara w swoją siłę
-
Równość Bogu
-
Wyjątkowość etc..
-
-
Cechy Kordiana nie pojawiające się u bohatera romantycznego
-
Słabość Kordiana
-
Myśli samobójcze etc...
-
-
III Ogniwo końcowe:
Podsumowujące porównanie Kordiana – J. Słowackiego mutacji bohatera romantycznego w opozycji do bohatera A. Mickiewicza – Konrada III cz. Dziadów
Przeczytaj i przynieś na lekcję tekst V sceny III aktu Kordiana J. Słowackiego