I Czynności wstępne:
Biografia:
Nie ma dokładnie określonej sytuacji w życiu Mickiewicza przy której pisał „Przedmieścia Solicy” z III części dziadów.
Cechy twórczości :
- historyzm - źródłem twórczości była przeszłość narodowa z czasów średniowiecza, którą idealizowano, dostrzegając wśród ówczesnego rycerstwa wielkich bohaterów szlachetnie i niezłomnie walczących o urzeczywistnienie swych ideałów
- ludowość - zainteresowanie kulturą, moralnością i obyczajami ludu gdzie decydującą rolę odgrywają uczucia, obok świata materialnego istnieje irracjonalny (zdarzają się cuda, występują zjawy i duchy), dobro zwycięża nad złem, a sprawiedliwość jest wymierzana przez siły nadprzyrodzone
- orientalizm - wykorzystywanie w literaturze europejskiej motywów z kultury i religii Bliskiego i Środkowego Wschodu
- nowa koncepcja przyrody - przestała ona być tłem, a zaczęto ją traktować jak o symbol stanów uczuciowych człowieka lub nawet czyniono jednym z bohaterów; szczególnie fascynowała romantyków przyroda dzika, nieujarzmiona przez człowieka, dynamiczna, tajemnicza, groźna
- kult poezji i poetów - jednostek uważanych przez romantyków za wyjątkowe, natchnione, nieprzeciętne, znające lepiej niż inni ducha narodu
- odrzucenie reguł poetyki klasycznej - wywalczenie swobody w doborze i tworzeniu nowych form artystycznych
- nastrój niesamowitości i grozy - wzbudza go sam opis zbrodni, wygląd lasu nocą, koszmary dręczące nocą żonę oraz duch męża
II Analiza wstępna
Tytuł:
„Przedmieścia stolicy” - carska tyrania, wobec podbitych narodów, piękne budowle rosyjskie budowane przez niewolników.
Kluczowe słowa:
” krwią Litwy, łzami Ukrainy i złotem Polski", miasto, car, mury, beton, gruzy, niewolnictwo, okupienie
Data
Dziady cz. III ukazały się w 1832 roku jako czwarty tom zbiorowego wydania dzieł Mickiewicza
Motto:
Poeta zawarł swe refleksje dotyczące despotycznych rządów carskich. Ta część utworu nie łączy się z dramatem ani pod względem fabuły, ani ze względu na formę ma charakter epicki. Dlatego nie posiada motta.
Dedykacja Ustępu
Brzmi dokładnie tak: „Ten ustęp przyjaciołom Moskalom poświęca autor ”.
III Analiza właściwa
Nadawca:
-Nie ujawnia się
-Opisuje wygląd miasta „Posągi stoją pod słomą i śniegiem; Owdzie, za kolumn korynckich szeregiem, Gmach z płaskim dachem, pałac letni, włoski, Obok japońskie, mandaryńskie kioski „Różnych porządków, różnych kształtów domy, Jako zwierzęta z różnych końców ziemi, Za parkanami stoją żelaznenu, W osobnych klatkach. - Jeden niewidomy: Pałac krajowej ich architektury, Wymysł ich głowy, dziecko ich natury. Jakże tych gmachów cudowna robota! Tyle kamieni na kępach śród błota! „
-Pokazuje okrucieństwo cara. „By swe rozkoszne zamtuzy dźwignęli, Ocean naszej krwi i łez wyleli.”, Ilu niewinnych wygnać albo zabić, Ile ziem naszych okraść i zagrabić; Póki krwią Litwy, łzami Ukrainy
I złotem Polski hojnie zakupiono „
-Wprowadza kontrast miasta. „Z dala, już z dala widno, że stolica. Po obu stronach wielkiej, pysznej drogi. Rzędy pałaców. - Tu niby kaplica, Z kopułą, z krzyżem” „I po modnemu gmachy wystrojono, Szampanem zmyto podłogi bufetów I wydeptano krokiem menuetów.” „Teraz tu pusto. - Dwór w mieście zimuje, I dworskie muchy, ciągnące za wonią Carskiego ścierwa, za nim w miasto gonią. „
- Okazuje obrzydzenie do cara. „I dworskie muchy, ciągnące za wonią Carskiego ścierwa, za nim w miasto gonią.”
Odbiorca:
- Nie jest sprecyzowany
- Naród polski
- Czytelnik
Intertekstualność :
-Filozofia:
-Epoka:
Starożytność
Odwołanie do innych tekstów:
-Mitologia – Król Midas
-Historia:
Rzym, Cezar, Babilon, Carrara, styl koryncki, budowla włoska, budowla japońska
Bohaterowie:
-car
-kobitka
-panowie
Temat:
jest gorzką refleksją nad tym, jakim kosztem powstały piękne rosyjskie budowle. Rządy kolejnych carów zmuszały uciskane narody do niewolniczej pracy, by uświetniać swoje miasta. Rosja jest więc świetna piękna: "krwią Litwy, łzami Ukrainy i złotem Polski".
Idee :
-Patriotyzm
Konteksty :
-historyczne
-literackie
-społeczne
Kacper Całka - biografia, analiza wstępna
Łukasz Aleksandrowicz - nadawca, odbiorca, intertekstualność, odwołania
Kamil Zakrzewski - cechy twórczości, bohaterowie, temat, idee, konteksty
Klasa 2tb