Witold Gombrowicz. Ferdydurke jako powieść awangardowa a powieść realistyczna - zestawienie
Debiut – Pamiętnik dojrzewania -1933 r. Ferdydurke – 1937 r. W latach 30. w Polsce rozwijały się dwa typy prozy:
- wzorzec realistyczny odnowiony przez twórczość M. Dąbrowskiej,
- proza psychologiczno-analityczna (Z. Nałkowska, M. Kuncewiczowa, M. Choromański).
Powieść realistyczna (np. Ojciec Goriot) |
Ferdydurke Witolda Gombrowicza
|
1. Narrator: autorski, wszechwiedzący, trzecioosobowy, anonimowy, znajdujący się na zewnątrz świata przedstawionego. (jednorodność narracji warunkuje czystość gatunkową powieści) |
1. Narrator: wypowiedź narratora rozbita na trzy role będące ze sobą w sprzeczności:
skutkiem różnych płaszczyzn narracji w utworze ujawnia się niejednorodność gatunkowa (pamiętnik, parodia, powiastka filozoficzna, poemat dygresyjny) |
2. Charakter świata przedstawionego prawdopodobny, realistyczny (mimetyczny) |
2. Charakter świata przedstawionego (czas, przestrzeń, postacie, zdarzenia) udziwniony, zaskakujący czytelnika |
A. Bohaterowie: tkwiący mocno w rzeczywistości normalni ludzie mający idee |
A. Bohaterowie: Przedstawieni w konwencji behawiorystycznej, tj. tylko w reakcjach zewnętrznych przez dialog, relacje o gestach, cytaty o zachowaniu się bohatera; Józio Kowalski to bohater nijaki, nieokreślony nosiciel stanów psychicznych, a nie treści ideowych |
B. Wydarzenia (fabuła): chronologiczne, opowiadane „dzień po dniu”, zamykające się śmiercią bohatera
Powieść łatwo daje się streścić |
B. Wydarzenia (fabuła): Pojawiają się epizody, które burzą ciąg przyczynowo-skutkowy, zbijają z tropu logiczności czytelnika, np. na początku powieści pojawia się element snu, czytelnik zaczyna więc myśleć o zdarzeniach w konwencji sennej przygody, ale szybko przekonuje się, ze te wydarzenia dzieją się naprawdę – Pimko rzeczywiście uprowadza Józia ze szkoły. tworzy się sytuacja dwuznaczna, niepewności; czytelnika zaskakują w powieści także porwania, pojedynki, intrygi rodem z taniej powieści przygodowej, do których autor ma dystans; wydarzenia te nie są dla niego ważne, wprowadza je do powieści nie dla nich samych, ale po to, by za ich przyczyną stworzyć własną filozofię stosunków międzyludzkich; wymyka się możliwości streszczenia w rozdziałach o Filibercie i Filidorze, mających charakter dygresyjny |
3. Styl: „przeźroczysty”, nastawiony na informację, utrzymany w konwencji realistycznej |
3. Styl: pełen innowacji stylistycznych, sprawia wrażenie zabawy słownej |
4. kompozycja: zwarta, zamknięta |
4. kompozycja: Z jednej strony – luźna, otwarta, tworzy ją wprowadzenie dwu nowel o Filidorze i Filibercie, z drugiej strony – kompozycja jest matematycznie przemyślana, wszystko się ze sobą wiąże; jest przejrzysta, składa się z wyraźnych trzech części – pobyt Józia w szkole, na stancji, we dworze; do nich zostają symetrycznie wprowadzone dwie nowele i przemowy do nich (zwraca uwagę na to sam autor), które mają związek z sobą i całą powieścią; Głowiński zwraca uwagę na budowę pierścieniową Ferdydurke, w której fabuła przebiega od porwania do porwania |
Ferdydurke różni się od polskiej realistycznej powieści typem narracji i kreacją świata przedstawionego, który jest udziwniony, zdeformowany, funkcjonuje na pograniczu absurdu, występują w nim sprzeczności, brak logicznych zasada porządkowania zdarzeń. Panuje w nim zmienność nastrojów: od błazenady do powagi. W powieści dominuje parodia w stosunku do utrwalonych konwencji literackich, niejednorodność stylu; nieustannie zmusza do myślenia gra słów.