Expand
-
Collapse
"Szewcy", 1934
akcja
rewolucja
faszystowska
obala system kapitalistyczny
przyczyny
reakcja na rewolucyjne nastroje Szewców
uprzedzenie rewolucju komunistycznej
efekty
uwięzienie Szewców
tortura - przymusowe bezrobocie
uwięzienie Księżnej
tortura - praca Szewców
Rober Scurvy
prokurator
"nazwisko mówiące"
wskazuje na wulgarny rodowód
podważa czystość rewolucji faszystkowskiej
Dziarscy Chłopcy
Gnębon Puczymorda
faszystowska bojówka
komunistyczna
obala faszyzm
przyczyny
pragnienie pracy
powstrzymanie automatyzacji
irracjonalna
mimo że są w więzieniu
efekty
uwięzienie prokuratora
praca jednoczy Dziarskich Chłopców z Szewcami
praca stała się siłą biologiczną
Czeladnicy
zapominają o ideach
mordują Sajetana, bo przypomina im o ideałach rewolucji
zdradzają ideały rewolucji
przepędzają chłopów chcących poprawy swego losu
Sajetan Tempe
staje na czele rewolucji
ginie
bo jest wierny rewolucji
aluzja do Wielkiej Czystki w ZSRR
Szewcy
technokratyczna
obala komunizm
przyczyny
Hiper-Robociarz
grozi wszystkim bombą i granatami
atrapy
efekty
oddanie władzy w ręce urzędników, techników
postęp techniczny
automatyzacja społeczeństwa
upadek kultury
deindywidualizacja
odczłowieczenie
zanik wszelkich wartości
uniformizacja
mechanizacja
Towarzysz X
Towarzysz Abramowski
krytyka
żadna rewolucja nie przyniosła poprawy
nawet zdobycie władzy jest chwilowe
każda rewolucja przybliża katastrofę
przyczyny rewolucji
walka o dobrobyt
walka o władzę
nigdy nie chodzi o idee
intertekstualności
Zygmunt Krasiński
Nie-Boska komedia
katastrofizm
bohaterowie
SAJETAN TEMPE
majster szewski
rzadka bródka „dzika” i wąsy
Blondyn siwiejący
Ubrany w normalny strój szewski z fartuchem
Około 60 lat
CZELADNICY
I (JÓZEK)
II (JĘDREK)
Bardzo przystojne, morowe, młode szewskie chłopy
Ubrane w normalne szewskie stroje z fartuchami
Lat około 20
KSIĘŻNA IRINA WSIEWOŁODOWNA ZBEREŹNICKA PODBEREZKA
bardzo piękna szatynka
niezwykle miła i ponętna
Lat 27/28
PROKURATOR ROBERT SCURVY
twarz szeroka, zrobiona jakby z czerwonego salcesonu, w którym tkwią inkrustowane, błękitne jak guziki od majtek oczy
Szczęki szerokie - pogryzłyby na proszek (zdawałoby się) kawałek granitu
Strój żakietowy, melonik
Laska ze złotą gałką (tres démodé)
Biały halsztuk zawinięty i ogromna w nim perła
JÓZEF TEMPE
syn Sajetana
lat 20
członek "Dziarskich Chłopców"
CHŁOPI
stary chłop
młody chłop
dziwka
Stroje krakowskie
HIPER - ROBOCIARZ
ubrany w bluzę i kaszkiet
Ogolony
szeroka szczęka
W ręku kolosalny miedziany termos.
DWÓCH DYGNITARZY
towarzysz Abramowski
Abramowski z brodą i wąsami.
towarzysz X
ogolony
Wspaniale ubrani cywile, wysokiej inteligencji i w ogóle pierwszej marki
LOKAJ KSIĘŻNEJ FIERDUSIEŃKO
zrobiony trochę na manekina
Strój czerwony, ze złotym szamerowaniem
Czerwona króciutka pelerynka
Kapelusz stosowany
STRAŻNIK
normalny byczy chłopak, mundur zielony
CHOCHOŁ
z „Wesela” Wyspiańskiego
STRAŻNICZKA
młoda ładna dziewczynka
Fartuszek na mundurku
systemy społeczne
kapitalizm
różnorodność
majątkowa
standardu życia
klasy
burżuazja
Robert Skurvy
Księżna Irina Wsiewołodowna
opływają w luksusy
pogarda wobec nizin
robotnicza
Szewcy
Sajetan
ciężko pracują
nędza
poczucie niższości
zazdrość
faszyzm
silna władza
ślepe posłuszeństwo poddanych
dobrze zroganizowana policja
więzienia
izolacja przeciwników ideowych
tortury
komunizm
przewrót tworzy nowe elity
niewykształcone
prymitywne
nie poprawia się dobrobyt nizin społecznych
nędza chłopów
rewolucjoniści zabijają swoich ideologów
śmierć Sajetana
rewolucjoniści zapominają o ideałach
przegnanie chłopów
liczy się tylko władza
technokracja
groźba użycia siły wystarczy, by przejąć władzę
odczłowieczenie
pesymistyczny kres ludzkości
krytyka
władza
deprawuje
każdy władca staje się takim samym tyranem, jak jego poprzednik
idea nie jest ważna
geneza
czas powstania
1931 - 1934
teoria czystej formy
fenomenologia
gatunek
dramat groteskowy
stosowany w teatrze absurdu
filozofia
fenomenologia
XX-lecie
egzystencjalizm
po II wojnie światowej
konwencja
ograniczona akcja
dominują długie dialogi
pure nonsens
rozbudowane didaskalia
sceniczny minimalizm
parodia
parodia klisz językowych
parodia stereotypów
parodia schematów teatralnych
parodia schematów literackich
częsty chwyt teatru w teatrze
język
abstrakcyjne sytuacje i pojęcia są przedstawiane dosłownie
łączenie komizmu, groteski, makabry, tragizmu
groteska
deformacja
wulgaryzmy
neologizm
świat
deformacja świata
dziwny
absurdalny
przerażający
śmieszny
czasem deformacja następuje stopniowo wraz z postępem akcji, a punkt wyjścia stanowi realistyczna koncepcja świata
pesymistyczna wizja świata i człowieka
absurd w kreacji człowieka i świata
antyrealizm
brak łańcucha przyczynowo-skutkowego
odrzucenie zasady prawdopodobieństwa
surrealizm
erotyzm
wulgarność
bohaterowie
everymani
stereotypowi
ideowi
silnie stypizowani, schematyczni
pozbawieni motywacji psychicznej
są groteskowi
samotność, alienacja bohaterów
dialog pozorny
brak porozumienia między bohaterami