Język polski pisemna matura od 2015 r. Test: Koniec pseudotradycji
Test: zadania
Zadanie 1. (0–1)
W którym punkcie zamieszczono definicję członu pseudo-.
- Pierwszy człon wyrazów złożonych, wyrażający podobieństwo do tego, co jest określane drugą częścią złożenia
- Pierwszy człon wyrazów złożonych będących nazwami i określeniami osób, rzeczy lub zjawisk, które nie są tym, co udają lub naśladują
Zadanie 2. (0–2)
a) Kogo w przedstawieniu grał Krzysztof Kolberger?
A. Konrada B. Senatora C. Mickiewicza D. Księdza Piotra
b) Uzasadnij wybór, odwołując się do treści recenzji i Dziadów części III Adama Mickiewicza.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 3. (0–1)
Jaką treść – w kontekście Dziadów części III Adama Mickiewicza – powinien mieć napis, o którym autor recenzji pisze w przedostatnim akapicie?
A. Śmierć carowi. Śmierć!
B. Razem młodzi przyjaciele!
C. Nowosilcow to sługa piekieł.
D. Umarł Gustaw, narodził się Konrad.
Zadanie 4. (0–2)
a) Wypisz z akapitu 2. trzy przykłady wyrazów/wyrażeń środowiskowych lub wyrazów/wyrażeń potocznych i zamień je na wyrazy/wyrażenia neutralne.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
b) Wyjaśnij, czemu służy nagromadzenie wyrazów i wyrażeń środowiskowych oraz potocznych w tekście.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 5. (0–1)
Wskaż zdanie zawierające formę językową świadczącą o tym, że autor recenzji pozornie utożsamia się z widzami obecnymi na spektaklu.
A. Wcale przez to nie chcę powiedzieć, że tchnienie to nie jednoczyło nas integracyjnie w poprzednich i następnych kawałkach.
B. Bardzo się także podobało posunięcie, jakim była jednoczesna emisja Widzenia księdza Piotra oraz Snu senatora, czyli tak zwane zagłuszanie.
C. W całym przedstawieniu, o czym zresztą już wspominałem, bardzo pięknie ustawiona jest cała strona muzyczna.
D. Można by jeszcze dużo pisać, ale najlepiej samemu się wybrać.
Zadanie 6. (0–2)
Sformułuj główną tezę recenzji.
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Zadanie 7. (0–2)
Podaj dwie cechy gatunkowe tekstu Koniec pseudotradycji, które pozwalają stwierdzić, że jest on recenzją. Każdą cechę zilustruj przykładem z tekstu.
Cecha gatunkowa | Przykład z tekstu | |
1. | ||
2. |