Test maturalny z języka polskiego

Koniec pseudotradycji - Odpowiedzi

Spis treści

Język polski pisemna matura od 2015 r. Test: Koniec pseudotradycji

Odpowiedzi

Poprawne odpowiedzi wyróżniono wytłuszczeniem.

Zadanie 1. (0–1)

W którym punkcie zamieszczono definicję członu pseudo-.

  1. Pierwszy człon wyrazów złożonych, wyrażający podobieństwo do tego, co jest określane drugą częścią złożenia
  2. Pierwszy człon wyrazów złożonych będących nazwami i określeniami osób, rzeczy lub zjawisk, które nie są tym, co udają lub naśladują

Zadanie 2. (0–2)

a) Kogo w przedstawieniu grał Krzysztof Kolberger?

A.  Konrada                 B.  Senatora               C.  Mickiewicza               D.  Księdza Piotra

b) Uzasadnij wybór, odwołując się do treści recenzji i Dziadów części III Adama Mickiewicza.

  • Autor pisze o pięknej solówce Kolbergera – ma na myśli Wielką Improwizację wygłoszoną przez Konrada.

lub

  • Autor wspomina o napisie namalowanym przez Kolbergera na ścianie – ma na myśli napis wskazujący na przemianę Gustawa w Konrada.

lub

  • Głowacki pisze o egzorcyzmach z udziałem Kolbergera – w dramacie Mickiewicza egzorcyzmom poddany był Konrad.

Zadanie 3. (0–1)

Jaką treść – w kontekście Dziadów części III Adama Mickiewicza – powinien mieć napis, o którym autor recenzji pisze w przedostatnim akapicie?

A. Śmierć carowi. Śmierć!
B. Razem młodzi przyjaciele!
C. Nowosilcow to sługa piekieł.
D. Umarł Gustaw, narodził się Konrad.

Zadanie 4. (0–2)

a) Wypisz z akapitu 2. trzy przykłady wyrazów/wyrażeń środowiskowych lub wyrazów/wyrażeń potocznych i zamień je na wyrazy/wyrażenia neutralne.
solówka – występ solowy
zapudłowani – więźniowie
bukiet przyśpiewek –  zbiór/kilka piosenek LUB zbiór/kilka przyśpiewek
wkręcić się – wejść bez zaproszenia 

b) Wyjaśnij, czemu służy nagromadzenie wyrazów i wyrażeń środowiskowych oraz potocznych w tekście.
Nagromadzenie tego typu wyrazów i wyrażeń w tekście służy podkreśleniu skutku pomieszania w spektaklu tradycji z nowoczesnością, wyrażeniu ironicznego/negatywnego stosunku Głowackiego do spektaklu, w którym pomieszano tradycję z nowoczesnością.

Zadanie 5. (0–1)

Wskaż zdanie zawierające formę językową świadczącą o tym, że autor recenzji pozornie utożsamia się z widzami obecnymi na spektaklu.

A. Wcale przez to nie chcę powiedzieć, że tchnienie to nie jednoczyło nas integracyjnie w poprzednich i następnych kawałkach.
B. Bardzo się także podobało posunięcie, jakim była jednoczesna emisja Widzenia księdza Piotra oraz Snu senatora, czyli tak zwane zagłuszanie.
C. W całym przedstawieniu, o czym zresztą już wspominałem, bardzo pięknie ustawiona jest cała strona muzyczna.
D. Można by jeszcze dużo pisać, ale najlepiej samemu się wybrać.

Zadanie 6. (0–2)

Sformułuj główną tezę recenzji.

  • Dziady w reżyserii Adama Hanuszkiewicza nie są udanym przedstawieniem.

lub

  • Hanuszkiewicz przesadził w scenicznym unowocześnianiu Dziadów.

lub

  • Reżyser w sposób trudny do zaakceptowania zmienił klimat dzieła Mickiewicza, czyniąc spektakl serią fajerwerków inscenizacyjnych.

Zadanie 7. (0–2)

Podaj dwie cechy gatunkowe tekstu Koniec pseudotradycji, które pozwalają stwierdzić, że jest on recenzją. Każdą cechę zilustruj przykładem z tekstu.

  Cecha gatunkowa Przykład z tekstu
1. Podanie najważniejszych informacji o spektaklu Tytuł spektaklu, nazwisko reżysera, miejsce wystawienia
2. Ocenienie spektaklu  Ocena reżyserii, gry aktorów, strony muzycznej

 

 

 

lub

 

  Cecha gatunkowa Przykład z tekstu
1. Podanie najważniejszych informacji o spektaklu Tytuł (Dziadów część III),
nazwisko reżysera (Hanuszkiewicz), aktora grającego główną rolę (Kolberger)
2. Opisanie reakcji odbiorców Dopiero ten ciekawy element na długo ożywia salę…

 

 

 

 

Serwis rozdaje przeglądarkom bezpieczne ciasteczka.