Test maturalny z języka polskiego

Człowiek i jego rzeczywistość, Pamięć i tożsamość - Zadania testowe

Spis treści

Język polski pisemna matura od 2015 r. Test: Człowiek i jego rzeczywistość, Pamięć i tożsamość

Test:  zadania

Zadanie 1. (0–2)

Sformułuj trzy pytania, na które w kolejnych akapitach odpowiada autor tekstu 1. Każde pytanie musi odnosić się do całego akapitu.

1. ............................................................................................................
2. ............................................................................................................
3. ............................................................................................................

Zadanie 2. (0–2)

Które z podanych w tabeli sądów są zgodne z twierdzeniami autora wyrażonymi w tekście 1., a które nie? Wstaw X w odpowiednią rubrykę.

Lp. Stwierdzenie Zgodne Niezgodne
1. Dzieła Beethovena i Szopena to wspaniałe wytwory ludzkiej myśli.    
2. Obcując z dziełami kultury, człowiek zawsze staje się lepszy.    
3. Człowiek jest wyjątkiem w świecie przyrody, ponieważ jako jedyna istota potrafi przekształcać otoczenie, w którym żyje.    
4. Wskutek poznawania dzieł sztuki człowiek kształtuje swój gust artystyczny.    

Zadanie 3. (0–3)

Znajdź w akapicie trzecim i wpisz do tabeli po jednym spójniku pełniącym w tekście 1. wskazaną funkcję. Podaj przykłady zdań złożonych, w których wystąpiły takie spójniki.

Funkcja Spójnik Przykład zdania z tekstu
Wprowadzenie zdania podrzędnego, które określa warunek    
Wprowadzenie zdania współrzędnego łącznego    
Wprowadzenie zdania podrzędnego, które zawiera uzasadnienie sądu    

 

Zadanie 4. (0–1)

Które cechy stylu naukowego charakteryzują tekst 1.? Podkreśl odpowiedź, jeśli wskazaną w tabeli cechę można temu tekstowi przypisać.

  1. Nasycenie terminologią naukową.
  2. Nagromadzenie wyrazów o znaczeniu abstrakcyjnym.
  3. Występowanie rozbudowanych składniowo zdań.
  4. Pozbawiony emocji, rzeczowy wywód.

Zadanie 5. (0–2)

a) Co w kontekście tekstu 2. oznacza wyrażenie „prawdziwe ludzkie życie"?
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
b) Wyjaśnij, jak w odniesieniu do tekstu 1. i 2. powinno się rozumieć sens zdania:
„Kultura jest tym, przez co człowiek jako człowiek staje się bardziej człowiekiem: bardziej «jest»".
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................

Zadanie 6. (0–1)

Wyjaśnij, dlaczego Jan Paweł II w drugim zdaniu posłużył się formą czasownika zakończoną na –no: powiedziano.
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................

Zadanie 7. (0–2)

a) Dlaczego piękno jest kategorią ważną dla autora tekstu 1.?
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................

b) Dlaczego piękno jest kategorią ważną dla autora tekstu 2.?
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................

Zadanie 8. (0–3)

a) Wskaż co najmniej dwa słowa kluczowe wspólne dla tekstu 1. i 2.
.......................................................................................................................................................

b) Z każdym z wybranych słów kluczowych ułóż zdanie, którego sens będzie zgodny z wymową tekstu 1. lub 2.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................... 

 

 

 

Serwis rozdaje przeglądarkom bezpieczne ciasteczka.