Język polski pisemna matura od 2015 r. Test: Człowiek i jego rzeczywistość, Pamięć i tożsamość
Test: zadania
Zadanie 1. (0–2)
Sformułuj trzy pytania, na które w kolejnych akapitach odpowiada autor tekstu 1. Każde pytanie musi odnosić się do całego akapitu.
1. ............................................................................................................
2. ............................................................................................................
3. ............................................................................................................
Zadanie 2. (0–2)
Które z podanych w tabeli sądów są zgodne z twierdzeniami autora wyrażonymi w tekście 1., a które nie? Wstaw X w odpowiednią rubrykę.
Lp. | Stwierdzenie | Zgodne | Niezgodne |
1. | Dzieła Beethovena i Szopena to wspaniałe wytwory ludzkiej myśli. | ||
2. | Obcując z dziełami kultury, człowiek zawsze staje się lepszy. | ||
3. | Człowiek jest wyjątkiem w świecie przyrody, ponieważ jako jedyna istota potrafi przekształcać otoczenie, w którym żyje. | ||
4. | Wskutek poznawania dzieł sztuki człowiek kształtuje swój gust artystyczny. |
Zadanie 3. (0–3)
Znajdź w akapicie trzecim i wpisz do tabeli po jednym spójniku pełniącym w tekście 1. wskazaną funkcję. Podaj przykłady zdań złożonych, w których wystąpiły takie spójniki.
Funkcja | Spójnik | Przykład zdania z tekstu |
Wprowadzenie zdania podrzędnego, które określa warunek | ||
Wprowadzenie zdania współrzędnego łącznego | ||
Wprowadzenie zdania podrzędnego, które zawiera uzasadnienie sądu |
Zadanie 4. (0–1)
Które cechy stylu naukowego charakteryzują tekst 1.? Podkreśl odpowiedź, jeśli wskazaną w tabeli cechę można temu tekstowi przypisać.
- Nasycenie terminologią naukową.
- Nagromadzenie wyrazów o znaczeniu abstrakcyjnym.
- Występowanie rozbudowanych składniowo zdań.
- Pozbawiony emocji, rzeczowy wywód.
Zadanie 5. (0–2)
a) Co w kontekście tekstu 2. oznacza wyrażenie „prawdziwe ludzkie życie"?
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
b) Wyjaśnij, jak w odniesieniu do tekstu 1. i 2. powinno się rozumieć sens zdania:
„Kultura jest tym, przez co człowiek jako człowiek staje się bardziej człowiekiem: bardziej «jest»".
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Zadanie 6. (0–1)
Wyjaśnij, dlaczego Jan Paweł II w drugim zdaniu posłużył się formą czasownika zakończoną na –no: powiedziano.
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Zadanie 7. (0–2)
a) Dlaczego piękno jest kategorią ważną dla autora tekstu 1.?
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
b) Dlaczego piękno jest kategorią ważną dla autora tekstu 2.?
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 8. (0–3)
a) Wskaż co najmniej dwa słowa kluczowe wspólne dla tekstu 1. i 2.
.......................................................................................................................................................
b) Z każdym z wybranych słów kluczowych ułóż zdanie, którego sens będzie zgodny z wymową tekstu 1. lub 2.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................