Zadanie maturalne z języka polskiego

Musée des Beaux Arts - Zinterpretuj wiersz W.H. Audena* - Klucz odpowiedzi

Spis treści

Klucz odpowiedzi do zadania maturalnego: Zanalizuj i zinterpretuj wiersz W. H. Audena Musée des Beaux Arts.

Klucz odpowiedzi:

I. ROZWINIĘCIE TEMATU (można uzyskać maksymalnie 26 punktów)

1. Wstępne rozpoznanie utworu, 0-2

a. wskazanie tematyki wiersza (cierpienie, los, rola sztuki w obrazowaniu ludzkiego życiai stawianiu ważnych pytań),

b. powiązanie tytułu wiersza z tematyką,

c. dostrzeżenie roli sztuki – obrazuje ludzkie życie i jest pretekstem do ogólnej refleksji filozoficznej.

2. Ukształtowanie wypowiedzi, 0-4

a. podmiot liryczny (odbiorca sztuki, erudyta, koneser, myśliciel),

b. sytuacja liryczna – reakcja na dzieła sztuki, liryka sytuacyjna,

c. liryka refleksyjna,

d. kompozycja wiersza,

e. nazwanie i określenie funkcji wybranych środków stylistycznych (celowych dla wypracowania),

3. Miejsce cierpienia w życiu człowieka i reakcja człowieka na cierpienie, 0-7

a. cierpienie jest przypadkowe, paradoksalne, nieuchronne, spotyka nas w najbardziej niespodziewanych momentach;

b. dostrzeżenie przypadkowości towarzyszącej cierpieniu uchwyconej na obrazach poprzez gest: otwieranie okna, jedzenie, chodzenie,

c. autorytet Starych Mistrzów (nie mylili się nigdy),

d. interpretacja cudownych narodzin(każde narodziny są cudowne, bożonarodzeniowa atmosfera świąt),

e. starsi są pełni obaw, bo z faktem narodzin związane jest późniejsze cierpienie,

f. narodziny Jezusa zapowiadają przyszłą nieuchronność jego cierpienia i śmierci,

g. zabawa jako zapomnienie o cierpieniu, biedzie, trudzie, (np. dzieci na łyżwach), obojętność wobec cierpienia,

h. każdym narodzinom towarzyszy ból, cierpienie (dostrzeżenie sakralnego i fizycznego wymiaru cierpienia)

4. Rola Mistrzów; związek poezji z malarstwem, 0-5

a. spostrzeżenie, że w malarstwie cierpienie ma swoje miejsce na obrazie (fragment niezamalowanego płótna przeznacza się na cierpienie),

b. w życiu cierpienie samo znajduje sobie miejsce i czas (nie decydujemy o tym, jak Starzy Mistrzowie),

c. interpretacja metafory „zaśmiecona dziura” jako miejsca zwykłego, banalnego,

d. interpretacja metafory: „psy wiodą psie życie” (ludzie określają swoje życie jako psie, jeżeli jest nieszczęśliwe),

e. interpretacja „przerażającego męczeństwa”(zwrócenie uwagi na rolę epitetu),

f. interpretacja „koń kata ociera o drzewo swą niewinną skórę (zgodna z ogólną wymową wiersza),

5. Poetycka refleksja o obrazie Breughla, 0-2

a. odczytanie obrazu Breughla (spokój, odwrócenie od nieszczęścia, obok tragedii trwa spokojne życie),

b. reakcja rolnika (zajęty ziemią, brak zainteresowania morzem, niebem),

c. interpretacja oświetlenia słonecznego (z punktu widzenia kosmosu, nic się nie stało),

d. upadek Ikara określony jako „rzecz zdumiewająca, chłopiec lecący z nieba”,

e. Ikar z obrazu to nie mitologiczny bohater, symbol, ale zwykły chłopiec,

6. Funkcjonalne wykorzystanie kontekstów, 0-2

a. plastycznego

b. innych.

7. Wnioski
pełne, 4

odniesienie się do problematyki filozoficznej (motyw cierpienia) i estetycznej (rola sztuki),

częściowe, (2)

dostrzeżenie jednego z aspektów problematyki (filozoficznej lub estetycznej),

próba podsumowania, (1)

wskazanie różnych postaw ludzi wobec cierpienia.

Opublikowany artykuł opracowano na podstawie arkusza maturalnego ze strony www.oke.jaworzno.pl

Serwis rozdaje przeglądarkom bezpieczne ciasteczka.