Zadanie maturalne z języka polskiego

Dom wielkiego człowieka. Kontrast jako sposób wyrażania refleksji* - Klucz odpowiedzi

Spis treści

Klucz odpowiedzi do zadania maturalnego: Kontrast jako sposób wyrażania refleksji o świecie i człowieku. Zanalizuj i zinterpretuj wiersz Wisławy Szymborskiej Dom wielkiego człowieka.

Klucz odpowiedzi:

1. Wstępne rozpoznanie całości, np.: 0-1

a. typ wiersza charakterystyczny dla poezji współczesnej (wiersz wolny),

b. wiersz o przemianie kulturowej, jaka zaszła w II połowie XX wieku.

2. Rozpoznanie nadawcy, np.: 0-1

a. nie ujawnia się wprost (liryka pośrednia),

b. jest jednym ze zwiedzających muzeum (wchodzimy).

3. Rozpoznanie przedstawionej sytuacji – zwiedzania muzeum0-1
4. argumenty, np.: 0-1

a. wypowiedzi przewodnika,

b. porządek zwiedzania (wejście do domu, kolejne pomieszczenia, ogród za domem).

Analiza ukształtowania wypowiedzi
5. Kontrast między światem przeszłości a współczesnym. 0-1
6. argumenty (różne płaszczyzny kontrastu), np.: 0-5

a. przestrzeń (dom – mieszkanie w blokowisku; pokoje wypełnione oswojonymi sprzętami – pustka standardowo umeblowanych mieszkań),

b. przedmioty (tworzone „na miarę” – produkowane masowo; szlachetne – tandetne, trwałe – jednorazowe),

c. relacje międzyludzkie (ludzie znani – obcy; zindywidualizowani – anonimowi),

d. samopoczucie (poczucie bezpieczeństwa – poczucie osaczenia; zaufanie do Boskiego porządku świata – poczucie zagrożenia),

e. śmierć (wśród bliskich w domu – osamotniona w szpitalu).

7. Ironia. 0-1
8. argumenty, np.: 0-1

a. „wielkość” bohatera zestawiona ze zwykłością jego codziennego życia,

b. groteskowe cechy kultu wielkich ludzi i funkcjonowania muzeów ku ich czci,

9. Język potoczny. 0-1
10. Środki językowe podkreślające kontrasty, np.: 0-2

a. przeciwstawienia,

b. formuły przeczące,

c. wykorzystanie partykuły „jeszcze”.

11. Środki językowe kreujące sytuację, np.: 0-3

a. anafory,

b. zaimki wskazujące,

c. charakterystyczne słownictwo (złotymi zgłoskami, nie dotykać),

d. wyliczenia.

12. Wykorzystanie w odczytaniu utworu miejsc znaczących, np.: 0-4

a. interpretacja tytułu,

b. interpretacja dwóch pytań w środkowej części wiersza,

c. interpretacja metafory życie wielokrotnego użytku,

d. interpretacja zakończenia.

6. Wnioski
pełne4

odczytanie refleksji mówiącej o sytuacji człowieka w zdegradowanym świecie i interpretacja jej we właściwym kontekście; dostrzeżenie związku ukształtowania tekstu z jego przesłaniem),

częściowe, (2)

odczytanie refleksji mówiącej o sytuacji człowieka w zdegradowanym świecie

próba podsumowania, (1)

próba odczytania przesłania wiersza.

Serwis rozdaje przeglądarkom bezpieczne ciasteczka.