Zadanie maturalne z języka polskiego

Kordian, Nie-Boska. Porównaj postawę Kordiana i Męża - Klucz odpowiedzi

Spis treści

Klucz odpowiedzi do zadania maturalnego: Analizując wypowiedzi bohaterów romantycznych, porównaj postawę Kordiana i Męża. W interpretacyjnych wnioskach wykorzystaj wiedzę o utworach, z których pochodzą fragmenty ("Kordian", "Nie-Boska komedia")

Klucz odpowiedzi:

ROZWINIĘCIE TEMATU - wypracowanie maturalne

można uzyskać maksymalnie 25 punktów

Fragment I (analiza i interpretacja wypowiedzi Kordiana)

1. Kordian 0-10

np.:

a. przedstawienie bohatera (w chwili ukazanej we fragmencie),

b. sposób widzenia jesiennej natury – wszystko jest umieraniem,

c. uleganie nastrojowi przypisywanemu przyrodzie (np. smutek, cierpienie, zamieranie, melancholia),

d. poczucie wewnętrznej słabości (porównanie do więdnącego drzewa),

e. świadomość własnej niezdolności do czynu,

f. niezdolność do podjęcia decyzji,

g. sceptycyzm – brak wiary w cokolwiek (w siebie),

h. poczucie zagubienia w świecie tajemniczym, niepoznawalnym, bezsilność wobec niego,

i. myśl o samobójstwie,

j. pragnienie odnalezienia celu - wielkiej idei (nadającej sens życiu),

k. pragnienie całkowitego poświęcenia się idei (bycia jej narzędziem),

l. szukanie idei (celu) poza sobą – w naturze, w Bogu,

m. marzenie o sławie,

n. szukanie szansy w odnajdywaniu nowych dróg (porównanie do Kolumba),

o. świadomość, że nieszczęśliwa miłość zamyka w zaklętym kręgu,

p. ambiwalencja uczuć (wewnętrzne rozdarcie), np.: myśli – serce, krępujący konwenans – odkrywanie nowych dróg.

2. Funkcjonalne wykorzystanie znajomości utworu 0-2

Fragment II (analiza i interpretacja wypowiedzi Hrabiego Henryka)

3. Mąż (Hrabia Henryk) 0-7

np.:

a. przedstawienie bohatera (w chwili ukazanej we fragmencie),

b. aktywny, działający (walczący),

c. intensywnie odczuwa (nienawiść, rozkosz),

d. wódz,

e. władza nad innymi jest dla niego źródłem satysfakcji, rozkoszy,

f. władza i walka są dla niego sensem życia,

g. przekonany o własnej duchowej sile (realizuje swoją wolę),

h. wartościuje drogi do celu (nie praca, podstęp, ale kreacja, akt woli),

i. czuje wyższość nad innymi ludźmi,

j. świadomy, że chwila kulminacji jego duchowej potęgi jest zarazem kresem życia,

k. przyjmuje taki kres życia z satysfakcją,

l. odbiera znaki nadchodzącej zagłady.

4. Funkcjonalne wykorzystanie znajomości utworu 0-2

5. Wnioski:

Wniosek pełny: (4)

np. dostrzeżenie, że fragmenty prezentują dwie postawy bohatera romantycznego – wskazanie podobieństw (np.: poczucie własnej wyjątkowości, pragnienie spełnienia misji – odegrania ważnej roli w życiu zbiorowości) i różnic (np.: niezdolność do czynu – działanie, poczucie bezsilności – poczucie wyjątkowej siły, wewnętrzne rozbicie – przekonanie o własnych racjach), 

Wniosek częściowy: (2)

np. dostrzeżenie, że fragmenty prezentują dwie postawy bohatera romantycznego – wskazanie jednej cechy podobnej i jednej różniącej,

Podsumowanie: (1)

np. dostrzeżenie, że fragmenty prezentują dwie postawy bohatera romantycznego.

Uwaga!

Za wykorzystanie wiedzy o epoce – Kordian; np.: choroba dziecięcia wieku (ból istnienia, reneizm), wskazanie innych literackich obrazów choroby wieku, hamletyczne pytanie; Mąż, np.: romantyczna koncepcja poety – wodza narodu (społeczeństwa), wskazanie innej literackiej realizacji takiej koncepcji – przyznajemy punkty z puli szczególnych walorów pracy

Serwis rozdaje przeglądarkom bezpieczne ciasteczka.