Zadanie maturalne z języka polskiego

Śmierć porucznika. Nawiązania do romantyzmu* - Klucz odpowiedzi

Spis treści

Klucz odpowiedzi do zadania maturalnego: Zinterpretuj fragment dramatu Sławomira Mrożka Śmierć porucznika. Określając sytuację dramatyczną i sposób jej budowania, odpowiedz na pytanie, jaką rolę odgrywają w tekście nawiązania do twórczości Adama Mickiewicza i tradycji literackiej romantyzmu. Wykorzystaj odpowiednie konteksty interpretacyjne. 

Klucz odpowiedzi:

ROZWINIĘCIE TEMATU - wypracowanie maturalne - poziom rozszerzony

 

Za rozwinięcie tematu można uzyskać maksymalnie 26 punktów.

 

1. Określenie sytuacji dramatycznej, np.: 2 p. 

a. parodia II części Dziadów, 
b. czas i miejsce zdarzeń: kaplica, noc (niech księżyca światłość blada szczelinami tu nie wpada), 
c. postacie uczestniczące w obrzędzie: Starzec, Chór Wykolejonej Młodzieży, Poeta,
d. cel spotkania bohaterów: wywołanie ducha Poety.

2. Określenie sposobu budowania sytuacji dramatycznej, np.: 8 p.

a. rozbijanie stereotypów szkolnej lektury, 
b. ujęcie literatury jako źródła cierpień,
c. cierpienie autora (odbiorcy go nie rozumieją, Orson jest niewdzięczny…),
d. cierpienie bohatera (Orson chce być człowiekiem, nie mitem – chce uciec z literatury), 
e. cierpienie odbiorców literatury (chcą się przestać zmagać z literaturą),
f. dominująca kategoria estetyczna – komizm (groteska), 
g. kontrast kultury wysokiej i niskiej (np.: w języku),
h. różne typy komizmu,
i. skontrastowanie rzeczywistości z różnych epok, 
j. hiperbola, 
k. parodystyczne nawiązania do stylistyki utworu Mickiewicza (pastisz),
l. wykrzyknienia, 
m. powtórzenia,
n. pytania,
o. rytm (rym).

3. Dostrzeżenie nawiązań do twórczości Mickiewicza: 6 p. 

do zdarzeń 

a. to samo miejsce i czas zdarzeń: (kaplica, noc), te same rekwizyty (kocioł wódki), 
b. problem winy i kary,

do bohaterów

c. Starzec – Orson, postać odsyłająca do Reduty Ordona
d. podobna rola Starca i Guślarza z II cz. „Dziadów” (np. wywołują duchy, wypowiadają zaklęcia), 
e. inna rola Chóru Wykolejonej Młodzieży niż chóru w „Dziadach” cz. II,
f. duch Poety kreowany w konwencji WIDMA – „Złego Pana” – z dramatu Mickiewicza,

do języka

g. używanie słownictwa odsyłającego do „ Dziadów” cz. II, np.: A kysz, wszelki duch, jaka potwora, nie znałeś litości panie, 
h. aluzje, 
i. cytaty,
j. kryptocytaty,
k. nawiązania do innych utworów Mickiewicza.

4. Określenie funkcji nawiązań do twórczości Adama Mickiewicza i tradycji literackiej romantyzmu, np.: 5 p.

a. polemika ze szkolnym stereotypem lektury, 
b. burzenie mitu poety romantycznego i jego roli,
c. rewizja romantycznej roli poezji
d. ukazanie rozdźwięku między wrażliwością romantyczną i współczesną,
e. stawianie pytań o rolę literatury,
f. ukazanie dwuznaczności mitotwórczej roli literatury.

5. Funkcjonalne wykorzystanie różnych kontekstów interpretacyjnych, np.: 2 p.

a. nawiązania do innych utworów romantycznych, 
b. nawiązania do konwencji romantycznej,
c. nawiązania do utworów z innych epok, podejmujących polemikę z tradycją romantyczną, 
d. nawiązania do Ferdydurke,
e. nawiązania do innych utworów Mrożka,
f. nawiązanie do tradycji groteski.

6. Podsumowanie, np.:

3 p.

  • dostrzeżenie aluzyjnego i groteskowego charakteru sytuacji dramatycznej;
  • demaskatorski charakter nawiązań do twórczości A. Mickiewicza
  • polemika z mitami romantycznymi uzyskana dzięki zastosowanej przez S. Mrożka parodii,

2 p.

  • odczytanie aluzyjnego i groteskowego charakteru sytuacji dramatycznej;
  • zinterpretowanie utworu S. Mrożka jako parodii dramatu A. Mickiewicza,

1 p.

  • odczytanie aluzyjnego i groteskowego charakteru sytuacji dramatycznej lub odczytanie utworu S. Mrożka jako polemiki Mickiewiczem (tradycja romantyczną).

 

Serwis rozdaje przeglądarkom bezpieczne ciasteczka.