Zadanie maturalne z języka polskiego

Ludzie bezdomni. Spotkanie braci - Klucz odpowiedzi

Spis treści

Klucz odpowiedzi do zadania maturalnego: Spotkanie braci. Analizując fragment powieści Ludzie bezdomni Stefana Żeromskiego, scharakteryzuj Wiktora i Tomasza Judymów oraz omów ich zachowanie wobec siebie w czasie tego spotkania.

Klucz odpowiedzi:

ROZWINIĘCIE TEMATU - wypracowanie maturalne - poziom podstawowy

 

Za rozwinięcie tematu można uzyskać maksymalnie 25 punktów.

1. Wstępne rozpoznanie, np.: 2 p. 

a. spotkanie po latach, 
b. inicjatorem spotkania jest Tomasz,
c. bracia zostali rozdzieleni w dzieciństwie,
d. Tomasz odwiedza brata w jego mieszkaniu,
e. rozmowa toczy się, gdy Tomasz odprowadza Wiktora do pracy,
f. Tomasz poznaje warunki pracy oraz życia Wiktora i jego rodziny.

Przedstawienie portretów bohaterów

2. Wiktor Judym, np.: 8 p. 

a. duży mężczyzna, 
b. ma bladą twarz, niezdrową cerę, brodę,
c. wychowany w biednej rodzinie, brat Tomasza,
d. człowiek prosty, niewykształcony (posługuje się gwarą np. „mogie”, „tyś tera pan”),
e. zatrudniony w stalowni (przy tzw. gruszce Bessemera),
f. jego żona pracuje w fabryce cygar,
g. zdaje się być pogodzony z sytuacją,
h. mieszka z rodziną w nędznej dzielnicy,
i. nie ma szans na awans społeczny,
j. ucieszył się z wizyty brata, ale nie daje tego po sobie poznać,
k. czuje się gorszy od Tomasza,
l. zazdrości bratu jego pozycji społecznej,
m. ma poczucie niesprawiedliwości losu,
n. zbuntowany wobec rzeczywistości,
o. jest względem Tomasza ironiczny.

3. Tomasz Judym, np.: 8 p.

a. lekarz, 
b. wykształcony,
c. w dzieciństwie zabrany z rodzinnego domu przez ciotkę,
d. wita się z bratem, nie okazując radości,
e. troszczy się o bratową,
f. irytuje go prosty, gwarowy język brata,
g. wspomina o swoim pobycie w Paryżu,
h. planuje osiedlić się blisko brata,
i. obawia się, czy będzie w stanie utrzymać się z praktyki lekarskiej,
j. przyznaje, że dzięki ciotce wydostał się z nędzy i mógł się uczyć,
k. czuje się dotknięty stwierdzeniem Wiktora, że miał komfortowe dzieciństwo, 
l. opowiada o swoim ciężkim życiu, upokorzeniach, głodzie, strachu itd.,
m. aby skończyć szkołę, musiał się wykazać determinacją i uporem,
n. rozumie trudną sytuacje brata.

4. Określenie zachowania braci wobec siebie, np.: 4 p.

a. z powodu długiej rozłąki więzi między rodzeństwem się rozluźniły, 
b. ukrywają radość ze spotkania,
c. czują się wobec siebie skrępowani,
d. cechuje ich wzajemna ostrożność i nieufność, boją się okazać sobie uczucia,
e. czują, że dzieli ich przepaść społeczna,
f. pomiędzy braćmi narosło wiele nieporozumień,
g. z trudem próbują odbudować wzajemne porozumienie.

5. Podsumowanie, np.:

3 p.

  • bracia zostali rozdzieleni w dzieciństwie, co wpłynęło na ich dalsze losy i rozluźnienie więzi rodzinnych;
  • różnice między braćmi wynikają z wychowania i warunków życia, w jakich dorastali;
  • relacje między braćmi mają ambiwalentny charakter,

2 p.

  • bracia zostali rozdzieleni w dzieciństwie, co wpłynęło na ich dalsze losy i rozluźnienie więzi rodzinnych;
  • różnice między braćmi wynikają z wychowania i warunków życia, w jakich dorastali,

1 p.

  • bracia zostali rozdzieleni w dzieciństwie, co wpłynęło na ich dalsze losy i rozluźnienie więzi rodzinnych lub różnice między braćmi wynikają z wychowania i warunków życia, w jakich dorastali.

 

Serwis rozdaje przeglądarkom bezpieczne ciasteczka.