Zadanie maturalne z języka polskiego

Nad Niemnem. Jakie wartości Jan przekazuje Justynie - Klucz odpowiedzi

Spis treści

Klucz odpowiedzi do zadania maturalnego: Na podstawie fragmentów powieści Elizy Orzeszkowej Nad Niemnem napisz, jakie wartości Jan przekazuje Justynie, oprowadzając ją po mogiłach. Zwróć uwagę na uczucia przeżywane przez tę parę bohaterów. 

Klucz odpowiedzi

Można uzyskać maksymalnie 25 punktów

1. Nad Niemnem. Fragment I: 0-12

np.: 
a. Jan pokazuje Justynie grób Jana i Cecylii, założycieli rodu Bohatyrowiczów, z którego się wywodzi.

Wartości, które Jan przekazuje Justynie, pokazując jej grób Jana i Cecylii:

b. skromność, prostota (grobowiec jest bardzo ubogi), 
c. poszanowanie tradycji, pamięci przodków,
d. związek Polski i Litwy (uciekinierzy z Polski znaleźli azyl na Litwie),
e. szacunek dla osobistych zalet człowieka, a nie jego pochodzenia,
f .wytrwałość, konsekwencja w dążeniu do celu,
g. miłość, przekraczająca bariery społeczne, 
h. rodzina (Jan i Cecylia byli założycielami wielkiego rodu),
 i. praca: 

  • jako czynnik nadający sens ludzkiemu życiu i źródło szczęścia,
  • jako sposób realizowania misji cywilizacyjnej człowieka,
  • jako bohaterstwo,
  • jako czynnik doskonalący (uszlachetniający) człowieka,

j. tradycja pozytywistyczna jako źródło tych wartości.

Uczucia przeżywane przez bohaterów:

k. Jan: pragnie wprowadzić Justynę w swój świat wartości, bo jest w niej zakochany, 
l. Justyna: dzięki historii opowiedzianej przez Anzelma odkrywa w sobie pragnienie znalezienia celu w życiu.

2. Nad Niemnem. Fragment II 0-9

np.: 
a. Jan pokazuje Justynie mogiłę 40 powstańców styczniowych, w której leży też jego ojciec.

Wartości, które Jan przekazuje Justynie, pokazując jej mogiłę powstańczą:

np.: 
b. szacunek dla poległych powstańców (kurhan usypany rękami ludu),
c. solidarność różnych stanów wobec sprawy narodowej,
d. patriotyzm,
e. walka zbrojna o wolność ojczyzny,
f. gotowość poświęcenia życia w imię wyższych celów,
g. tradycja romantyczna jak źródło tych wartości.

Uczucia przeżywane przez bohaterów:

np.: 
h. Jan: Mogiła jest dla niego czymś świętym,
i. Justyna: przy Mogile odkrywa nieznane sobie do tej pory wyższe wartości,
j. oboje: w tym miejscu czują i stają się lepsi,
k. odkrycie wspólnych wartości budzi miłość.

3. Podsumowanie

4 p. pełny wniosek: 

np. uczeń rozumie znaczenie mogił dla kreacji obojga bohaterów (np. prezentują system wartości Jana i powodują przemianę wewnętrzną Justyny) i interpretuje je we właściwym kontekście (np. historycznym lub historycznoliterackim), 
2 p. niepełny wniosek:

np. uczeń rozumie znaczenie mogił dla kreacji obojga bohaterów  (np. prezentują system wartości Jana i powodują przemianę wewnętrzną Justyny), 

1 p. próba wnioskowania: 

np. uczeń rozumie, że mogiły prezentują system wartości Jana, lub dostrzega wpływ, jaki mają na przemianę wewnętrzną Justyny. 

Serwis rozdaje przeglądarkom bezpieczne ciasteczka.