Zadanie maturalne z języka polskiego

Bogurodzica, Posłuchajcie bracia miła - obraz Maryi - Klucz odpowiedzi

Spis treści

Klucz odpowiedzi do zadania maturalnego: Jak w średniowieczu postrzegano Maryję? W swojej rozprawce wykorzystaj wnioski z analizy załączonych tekstów oraz wiedzy o kulturze średniowiecznej.

Klucz odpowiedzi:

po 1 pkt za informację

Pierwszy wizerunek Maryi – Lament

kontekst utworu

  • gatunek plankt, lament. płacz
  • nawiązanie do Biblii do fragmentu Ewangelii poświęconemu pasji Chrystusa
  • tam jednak rola Maryi była mniej znacząca, tu jest bardzo rozbudowana
  • motyw stabat mater dolorosa
  • tekst apokryficzny („niewiernego żydowina”)
  • ocalały fragment zaginionego misterium

określenie sytuacji

  • p.l. 1 os. l.p. r. ż – Maryja, która stoi pod krzyżem
  • matka - świadek męki, upodlenia i śmierci syna
  • zachowuje sie jak zwykły człowiek
  • akcentuje swoje cierpienie
  • nie wie, że to plan boski
  • nie wie, że Chrystus zmartwychwstanie po 3 dniach
  • liryka bezpośrednia
  • liryka apelu i wyznania
  • Maryja bezpośrednio zwraca się w utworze do swoich słuchaczy – nawiązuje z nimi bliski kontakt

adresat

  • „bracia miła”-ludzie, czytelnicy
  • później zwroty do syna, Archanioła Gabriela, matek

stylistyczne ukształtowanie wypowiedzi, wraz z określeniem ich funkcji

  • apostrofy do ludzi, syna, Gabriela (zmniejszają dystans, akcentują jej czlowieczeństwo, wzmacniają dramatyzm), matek (pokazują jej troskę o innych ludzi, ukazują ją jako opiekunkę)
  • pokrywanie się toku składniowego z tokiem wersyfikacyjnym i stroficznym
  • konsekwentna budowa strof
  • sylabizm
  • zdrobnienia w zwrotach do syna
  • retoryczna konstrukcja pokazuje wielkość cierpienia w uładzony sposób
  • tekst mówi o wielkich emocjach, ale nie jest ekspresywny
  • podobnie jak Maryja tekst jest statyczny, nieruchomy

kochająca matka

  • kocha swego syna –np. używa zdrobnień: synku
  • chce pomóc synowi
  • chce ulżyć w cierpieniu syna
  • matka cierpiąca
  • żali się, skarży na swoj los
  • prosi o litość i współczucie
  • cierpi duchowo widząc fizyczne cierpienie syna
  • chce ulżyć w cierpieniu syna, ale nie może, jest bezradna, słaba
  • cierpi, płacze, odczuwa ból
  • jest samotna i opuszczona jak jej syn na krzyżu
  • zawiedziona – wyrzuca Aniołowi Gabrielowi, że ją okłamał
  • wie, że jej syn jest niewinny i nie zasłużył na takie cierpienie

opiekunka matek

  • nie życzy nikomu, żadnej matce losu, który ją spotkał
  • przestrzega inne matki, radzi, by modlily się do Boga

Wniosek częściowy – są tu 2 wizerunki Maryi

  • Maryja ukazana jest tu przede wszystkim jako kobieta, matka
  • koniec utworu zdradza, że jest także opiekunką matek

Drugi wizerunek Maryi – Bogurodzica

kontekst utworu

  • motyw Deesis
  • carmen patria - hymn narodowy
  • pierwszy liryczny zabytek języka polskiego
  • data powstania
  • arcydzieło

określenie sytuacji

  • p.l. - 1 os. l. m. ludzie
  • modlitwa, prośba
  • pośrednik Maryja, adresat Bóg
  • prośba o dobre życie na ziemi i zbawieniepo śmierci
  • ogromna zwięzłość i kondensacja znaczeń

istota boska, cudowna

  • matka Boga
  • dziewica mimo macierzyństwa
  • jest ważniejsza niż Jan Chrzciciel
  • najważniejsza po Bogu

pośredniczka, orędowniczka

  • do niej skierowana jest modlitwa
  • p.l. prosi ją o wstawiennictwo u Boga
  • podstawy filozoficzne dla ideai pośrednictwa stworzył św. Tomasz

ludzka twarz Maryi

  • była matką, kobietą
  • kocha wszystkich ludzi, chętnie się wstawia za nimi, dlatego są do niej prośby

Wniosek częściowy: - 2 wizerunki Maryi

  • Maryja jest tu przede wszystki istotą boską, orędowniczką
  • jako matka kocha ludzi i dlatego jest im bliższa jako pośredniczka

Kult Maryi

  • już w średniowieczu rodzi się zjawisko kultu maryjnego dowodem na to jest ważna rola pieśni, która urosła do roli hymnu narodowego, carmen patria
  • w następnych epokach Maryja staje się coraz popularniejsza w chrześcijaństwie
  • szczególną rolę odegrała Maryja w XVII wieku, kiedy to została koronowana na królową Polski
  • kult maryjny przetrwał aż do dziś i wcale nie stracił na popularności
  • popularność Maryi w malarstwie
  • pieta
  • deesis
  • madonny

Wnioski

1. Zainteresowanie Maryją wynika z teocentryzmu. W średniowieczu istniały dwa wizerunki Maryi, ukazywały ją w różnym świetle i akcentowały różne jej cechy. Nie były jednak sprzeczne, Maryja zawsze była ludzka, kochająca a jednocześnie - wybranką Boga (3p)

2. W średniowieczu istniały dwa wizerunki Maryi, które bardzo się różniły i ukazywały ją w różnym świetle (2p)

3. W średniowieczu wizerunek Maryi jest pozytywny (1p)

Serwis rozdaje przeglądarkom bezpieczne ciasteczka.