Strona 2 z 2
I Wstęp rozprawki
- wyróżniaj wstęp, rozwinięcie i zakończenie (główne części rozprawki)
- zaczynaj od ogólnych stwierdzeń stopniowo zawężając przedmiot rozważań do tematu
- ustalenia definicyjne
- określenie synonimiki
- ustalenie kontekstów tematu rozprawki
- filozoficzny
- historyczny
- biograficzny
- historyczno-literacki
- opis sceny
- teza, którą stawiasz w rozprawce
- streszczenie rozwinięcia
II Rozwinięcie rozprawki
- kompozycja rozprawki
- układ alfabetyczny
- chronologiczny
- przyczynowo-skutkowy
- problemowy
- budowa akapitów w rozprawce
- wprowadzenie
- argument
- dowody
- wniosek cząstkowy
- ilość akapitów w rozprawce
III Zakończenie rozprawki
- spróbuj sprowadzić wnioski cząstkowe do jednego wniosku ogólnego ściśle wiążącego się z postawioną w rozprawce tezą
-
postaraj się o kompletność wniosku
- dokładnie przeanalizuj i opisz mechanizmy opisywanego w rozprawce zjawiska
- w przypadku, gdy rozprawka wymaga porównania wskaż minimum dwa podobieństwa i dwie różnice
- odpowiedz na pytanie: dlaczego tak się dzieje?
- odpowiedz na pytanie: jakie są tego konsekwencje?
- odnieś te spostrzeżenia do tematu
- Wyraź własne zdanie, opinię, oceń postawy bohaterów
Sugestie
- Stosuj akapity wyraźnie wyróżnione graficznie wcięciem (możesz korzystać również z podakapitów)
- Pisz krótkie zdania (dłuższe zwiększają ryzyko błędu składniowego)
- Bądź zwięzły i konkretny, unikaj ogólników (jak to w rozprawce)
- unikaj czasownika być
- unikaj zaimków: który, to
- stosuj imiesłowowe równoważniki zdań, zdania w nawiasach,
- unikaj paralelizmów składniowych
- Nie stosuj pojęć autotematycznych (akapit, argument, dowód, rozprawka)
- Unikaj powtórzeń tych samych wyrazów w sąsiadujących zdaniach
- Stosuj różne formuły rozpoczynające akapit i jednocześnie zwiększające spójność rozprawki
- Stosuj różne formuły wprowadzające cytat
- Stosuj różne formuły wprowadzające wnioski cząstkowe, wniosek ogólny
- Zachowuj obiektywizm (cecha rozprawki)
- Nie powtarzaj myśli – to poważny błąd