-
w języku odbijają się rysy kultury
-
Początki językoznawstwa antropologicznego (Hamann, Humboldt) W systemie gramatycznym języka kryje się charakterystyczne dla danej społeczności widzenie świata. Humboldt wprowadził pojęcie wewnętrznej formy języka – jest ona specyficzne dla każdego języka, stanowi ekspresję ducha narodu.
-
Teza Sapira-Whorfa: forma języka narzuca sposoby obserwacji i interpretacji otaczającego nas świata
-
Na Humbolotta powołuje się współcz. szkoła niemiecka – w analizie słownictwa i odbijających się w nim wartości kulturowych społeczeństwa nim mówiącego.
-
Struktura pól semantycznych poszczególnych języków zależy głównie od warunków życia i od wytworzonych w danej kulturze
-
Proste słownictwo nie oznacza prostoty kultury
-
język jest narzędziem kultury. jest „archiwum” kultury – utrwala to, co było i utrwala pewne wzorce
-
poznawczej funkcja języka w stosunku do kultury
-
Kultura i język są od siebie wzajemnie zależne
-
oba pojęcia są przekazywane przez wychowanie, a nie dziedziczone biologicznie;
-
są uniwersalne i tworzą uporządkowany system