Strona 3 z 6
III Tworzenie wypowiedzi
Uczeń rozpoznaje, wskazuje, rozumie, stosuje, określa funkcje
Elementy retoryki
- wypowiedź
- gromadzi i porządkuje materiał rzeczowy potrzebny do tworzenia wypowiedzi
- dokonuje selekcji informacji;
- redaguje plan kompozycyjny własnej wypowiedzi;
- zasady tworzenia tezy i hipotezy
- tworzy logiczną, semantycznie pełną i uporządkowaną wypowiedź
- zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
- funkcjonalnie wykorzystuje środki retoryczne oraz rozumie ich oddziaływanie na odbiorcę;
- buduje akapity
- jako spójnych całości myślowych
- zgodnie z zasadami
- stosuje rytm akapitowy (przeplatanie akapitów dłuższych i krótszych)
- stosuje
- formy gatunkowe
- kompozycję
- argumenty
- odnoszące się do faktów
- logiki
- odwołujące się do emocji
- odróżnia przykład od argumentu
- przeprowadza wnioskowanie jako element wywodu argumentacyjnego;
- zasady spójności międzyakapitowej
- perswazja
- środki perswazji w reklamie
- manipulacja językowa
Mówienie i pisanie
- pisanie
- charakterystyka
- CV
- dedykacja
- dialog
- jako współczesna forma komunikacji
- list
- list motywacyjny
- ogłoszenie
- opis (także opis przeżyć wewnętrznych)
- opowiadanie (twórcze odtwórcze)
- związane z treścią utworu
- dalsze losy bohatera
- komponowanie początku i zakończenia na podstawie fragmentu tekstu lub na podstawie ilustracji;
- parafraza
- plan tekstu
- odtwórczy
- twórczy
- podanie
- podziękowanie
- przemówienie
- recenzja
- rozprawka
- scenariusz filmowy - na podstawie fragmentów książki oraz własnych pomysłów
- skrót
- sprawozdanie z
- spektaklu
- wydarzenia
- filmu
- streszczenie
- tekst o charakterze argumentacyjnym
- współczesne formy komunikacji np.
- blog
- czat
- forum
- SMS
- wywiad
- zaproszenie
- życiorys
- życzenia
- mówienie
- wygłasza z pamięci tekst
- ze zrozumieniem
- z odpowiednią intonacją
- z dykcją
- z właściwym akcentowaniem
- z odpowiednim napięciem emocjonalnym i z następstwem pauz
- interpretacja głosowa czytanych i wygłaszanych tekstów
- pytania do tekstu
- opowiadanie o przeczytanym tekście
- wygłasza z pamięci tekst