Sprawdzian ósmoklasisty z języka polskiego. Wypowiedź argumentacyjna - przykłady

Zachęć rówieśników do czytania - przykład przemówienia

3.71875 1 1 1 1 1 Rating 74%
Znajdziesz tu dwie przykładowe wypowiedzi argumentacyjne na sprawdzian ósmoklasisty z języka polskiego, zamieszczone w informatorze o sprawdzianie ósmoklasisty z języka polskiego.

Napisz przemówienie, w którym zachęcisz rówieśników do czytania książek. W przemówieniu przywołaj przykład  bohatera z lektury obowiązkowej, którego życie zmieniło się pod wpływem książek, i napisz, na czym ten wpływ polegał.

Twoja praca powinna liczyć co najmniej 200 słów.

Poznaj zasady oceniania wypowiedzi twórcze na sprawdzianie ósmoklasisty.

Wypowiedź argumentacyjna- przykład 1. przemówienia

Uczniowie klasy ósmej A!
Z pewnością wielu z Was myśli, że na temat zalet płynących z czytania książek powiedziano już wszystko. Otóż moje przemówienie skierowane jest do tych, którzy
spędzają wolny czas, bez reszty oddając się wirtualnej rzeczywistości, a czytanie książek kojarzą jedynie z nudą i stratą czasu. Swoje słowa kieruję też do wszystkich Was – uczni ów klasy 8 A, którzy chcą dobrze zdać egzamin i dostać się do wymarzonej szkoły.
Wszystkim Wam mówię dzisiaj: WARTO CZYTAĆ KSIĄŻKI!
Na uwagę zasługują losy bohatera noweli autorstwa Henryka Sienkiewicza pt.
„Latarnik”. Skawiński to uczestnik powstania listopadowego. Z przyczyn politycznych musiał emigrować za granicę, tułał się po wielu krajach i wykonywał wiele prac, aby się utrzymać. Nigdzie nie mógł zagrzać miejsca. Czuł się stary i opuszczony, stracił sens życia. Po wielu latach udało mu się odnaleźć schronienie w Aspinwall, gdzie pracował jako latarnik. Jednak cały czas Skawiński czuł się wyobcowany, samotny. Dopiero przypadek sprawił, że w jego ręce dostała się książka i była to książka dla niego niezwykła – „Pan Tadeusz”. Jej lektura sprawiła, że serce bohatera zaczęło uderzać szybciej, a on sam odnalazł swoją tożsamość. I chociaż musiał opuścić latarnię i udać się znów na tułaczkę, to robił to z lżejszym sercem niż kiedyś, bo odchodził z kawałkiem ojczyzny pod pachą (Skawiński zabrał ze sobą w drogę książkę – „Pana Tadeusza”).
Jeśli czytamy książki, jesteśmy bogatsi o wiedzę, którą można zastosować w wielu sytuacjach. Hermiona – bohaterka cyklu o Harrym Potterze – ze względu na swoje pochodzenie była źle traktowana przez uczniów Hogwartu. Jednak dzięki swojej pracy i zdobytej wiedzy zyskała uznanie nauczycieli, a dla uczniów stała się autorytetem. Spędzała długie godziny w bibliotece, a dzięki wiadomościom, które tam zdobywała, pomagała Harry’emu i Ronowi rozwiązywać zagadki, a także wielokrotnie wybawiła swoich przyjaciół z opresji.
Do kogo nie przemawiają ani autorytety, ani przykłady literackie, ten może spojrzeć na wnioski płynące z doświadczenia. Jeśli porozmawiamy z naszymi starszymi kolegami i koleżankami, okaże się, że ci, którzy czytali książki, z łatwością potrafią znaleźć odpowiednie rozwiązania trudnych spraw, mają duży zasób słownictwa i potrafią uzasadniać swoje zdanie.

OCENA 1. PRZYKŁADU WYPOWIEDZI TWÓRCZEJ

1. Realizacja tematu wypowiedzi: 2 pkt
 2. Elementy twórcze: 5 pkt
 3. Kompetencje literackie i kulturowe: 2 punkty
 4. Kompozycja tekstu: 2 punkty
 5. Styl: 2 pkt
 6. Język: 4 pkt
 7. Ortografia: 2 pkt
 8. Interpunkcja: 1 pkt
 

WYPOWIEDŹ TWÓRCZA - PRZYKŁAD 2. przemówienia

Drodzy Koledzy i Koleżanki!
Dzisiaj chciałabym Was przekonać do czytania książek. To zajęcie może Wam się wydawać nudne, ale tak wcale nie musi być. Wystarczy spojrzeć na tych, którzy choćby od czasu do czasu sięgają po jakąś lekturę. Z takimi osobami rozmawia się ciekawiej. Można im zadawać różne pytania, a oni często znają na nie odpowiedzi, a ponadto umieją również powiedzieć, co sami myślą na dany temat.
Tak więc sądzę, że czytanie książek rozwija wyobraźnię i poszerza wiedzę.
Również lektury szkolne pokazują nam, że bohaterowie literaccy czytali książki. Jednym z nich był Skawiński – bohater Latarnika. Skawiński brał udział w powstaniu listopadowym i dlatego musiał opuścić kraj. Tułał się po całym świecie i szukał pracy. Wszędzie czuł się obco. Dopiero w Aspinwall odnalazł względny spokój. I tutaj stała się rzecz nieoczekiwana. W ręce starca wpadła książka – „Pan Tadeusz”. To zupełnie odmieniło życie Skawińskiego. Przede wszystkim zmieniło się jego uczucie do ojczyzny– Skawiński znów poczuł się Polakiem kochającym kraj, za wolność którego walczył. Niestety musiał opuścić latarnię, ponieważ w czasie , gdy on czytał i zapomniał zapalić latarnię, o pobliskie skały rozbił się statek. Bohater z tego powodu stracił pracę w latarni.
Wynika z tego, że książki mogą czasami bardzo zmienić życie człowieka. Zawsze jednak warto je czytać.

Ocena 2. przykładu wypowiedzi twórczej

1. Realizacja tematu wypowiedzi: 2 pkt
2. Elementy twórcze: 3 pkt
3. Kompetencje literackie i kulturowe: 1 punkty
4. Kompozycja tekstu: 1 punkty
5. Styl: 2 pkt
6. Język: 2 pkt
7. Ortografia: 2 pkt
8. Interpunkcja: 1 pkt
 
Źródło:
Informator o egzaminie ósmoklasisty z języka polskiego od roku szkolnego 2018/2019
Serwis rozdaje przeglądarkom bezpieczne ciasteczka.