Klucz odpowiedzi do testu na czytanie ze zrozumieniem "Magia języka"
{ln: Jak poprawić czytanie ze zrozumieniem? ' Czy wiesz jak poprawić wyniki z czytania ze zrozumieniem?}
Nr zadania |
Odpowiedzi
|
Maksymalna liczba punktów |
Punkty cząstkowe |
1.
|
w odwrotnej niż w pierwszym zdaniu; bo język (jako najważniejszy znak przynależności narodowej) jest przedmiotem refleksji w całym artykule; można uznać: od mniej ważnych elementów do najważniejszych |
2
|
1
|
2.
|
C
|
1
|
0
|
3. |
− terytorium: przestrzeń zajmowana przez naród bywa zmienna; zdarza się, że przynależne narodowi terytorium jest inne w rzeczywistości, a inne w jego świadomości − obywatelstwo: naród może istnieć także i bez państwa, a utożsamienie narodu i obywatelstwa może prowadzić do historycznych fałszerstw; jest zmienne można uznać: obywatelstwo nie jest tożsame z narodowością |
1
|
0
|
4.
|
− powołuje do pełnego istnienia (bytu), nadaje osobowość (pozbawia anonimowości) − znajomość imienia wroga umożliwia pokonanie go |
1 (wystarczy jedna odpowiedź) |
0
|
5.
|
np.: kłótnie, wojny, prześladowania, palenie na stosach, uśmiercanie, herezje |
1(za dwie odpowiedzi) |
0
|
6.
|
− wzajemne znieważanie stało się powszechne − słowo honoru straciło wartość |
1 (wystarczy jedna odpowiedź) |
0
|
7.
|
nie utrwalił wierzeń przodków (mitologii) |
1 |
0
|
8.
|
− o wydarzeniach, które rozegrały się na terenie słowiańszczyzny(o kontaktach z innymi kulturami) – o zajęciach i zawodach przodków – o gospodarczym znaczeniu miejsca |
1 (wystarczy jedna odpowiedź) |
0
|
9. |
− o tym, że układ dźwięków w słowa daje im raz zabarwienie pozytywne, a raz negatywne − słowa przynoszą ze sobą jakąś treść emocjonalną, której nie da się zmienić |
1 (wystarczy jedna odpowiedź) |
0
|
10. |
− brutalizacja (nadużywanie słów wulgarnych) lub posługiwanie się gotowymi formułami − przyczyna: zachwianie systemu wartości lub zerwanie więzi z narodową tradycją lub nieumiejętność samodzielnego myślenia i posługiwania się językiem |
2 (za wskazanie z uzasadnieniem) |
1 (za samo wskazanie) |
11. |
− potoczne, np.: „poszarpane dzieje”, „odszczekać oszczerstwo”, „język nie kontaktuje”, „rozsiewać plotki” − językoznawcze, np.: „desygnat”, „toponomastyka”, „nazwy hydronimiczne”, „źródłosłów” efekt: tekst skierowany do „każdego”, chociaż napisany przez specjalistę można uznać: uprzystępnieniu języka tekstu |
3
|
1, 2 |
12.
|
w każdym występuje (trójczłonowe) wyliczenie |
1
|
0
|
13.
|
D. np.: „To, że pewne dźwięki stały się nośnikami treści w założeniu pogardliwych [...], stanowi tajemnicę języka” |
2
|
1
|
14.
|
i tak, i tak + logiczne uzasadnienie |
1
|
0
|
Materiały pochodzą ze strony: www.oke.jaworzno.pl