Pytania do testu: "Historia literatury polskiej do roku 1939" (czytanie ze zrozumieniem)
{ln: Jak poprawić czytanie ze zrozumieniem? ' Czy wiesz jak poprawić czytanie ze zrozumieniem?}
Zadanie 1. (1 pkt)
Miłosz stwierdza, że, pisząc książkę o literaturze polskiej, przede wszystkim chciał czytelnikowi dostarczyć tyle informacji, ile to tylko możliwe. W dalszych partiach tekstu wskazuje także inne cele swojej pracy. Określ dwa z nich – jeden związany z osobą autora, drugi – z adresatem.
Zadanie 2. (1 pkt)
O jakich konsekwencjach typowego dla wielu europejskich intelektualistów historycyzmu, widocznych w Historii literatury polskiej do roku 1939, autor uprzedza czytelnika? Wymień trzy.
Zadanie 3. (2 pkt)
a) Wyjaśnij, na czym – zdaniem Miłosza – polega paradoksalność historii Polski i polskiej literatury.
b) Wymień trzy przejawy tego zjawiska.
Zadanie 4. (1 pkt)
Wyjaśnij, po co Miłosz cytuje Paula Valery'ego?
Zadanie 5. (2 pkt)
Miłosz polemizuje z niektórymi poglądami literaturoznawców. W poniższej tabeli zapisz, jakie są jego sądy i jakimi argumentami je uzasadnia.
Pogląd, z którym Miłosz polemizuje | Pogląd Miłosza | Argument Miłosza |
Na kształt literatury polskiej największy wpływ miał romantyzm. | ||
Stałym elementem polskiej jest katolicyzm. | ||
Renesans i barok to pojęcia opisujące literaturę danej epoki. |
Zadanie 6. (2 pkt)
Za pomocą jakich zabiegów językowych autor sygnalizuje subiektywność prezentowanego w książce punktu widzenia? Określ dwa i podaj ich przykłady.
Zadanie 7. (1 pkt)
W swoim tekście Miłosz wykorzystuje cudzysłów w różnych funkcjach. Określ dwie z nich i wypisz odpowiednie przykłady.