Pytania do testu "Czystka etniczna" (czytanie ze zrozumieniem)
Zadanie 1. (1 pkt)
Tematem artykułu pt. Czystka etniczna jest
A. obrona czystości języka i ochrona przed amerykanizacją.
B. refleksja autora wywołana ustawą o ochronie języka polskiego.
C. rozważania nad słusznością ustawy o ochronie języka polskiego.
D. troska o czystość języka narodowego.
Zadanie 2. (1 pkt)
Wyjaśnij, na czym polega zjawisko internacjonalizacji polszczyzny.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 3. (1 pkt)
Jaką przyczynę narodowej niechęci do zapożyczeń wskazuje autor w akapicie 3.?
.......................................................................................................................................................
Zadanie 4. (2 pkt)
Wymień trzy pozytywne skutki zapożyczeń językowych wskazane przez autora artykułu.
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
Zadanie 5. (2 pkt)
Na podstawie akapitu 3. ustal dwa powody, dla których Polacy w mowie potocznej chętnie korzystają z zapożyczeń.
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
Zadanie 6. (2 pkt)
Podaj trzy przykłady okoliczności, w których angielszczyzna jest szczególnie przydatna.
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
Zadanie 7. (1 pkt)
Którego z podanych argumentów o szczególnej przydatności angielszczyzny nie wymienia autor artykułu?
A. Język angielski ma wiele pojęć, których nie wykształciła polszczyzna.
B. Liczne są zagraniczne wyjazdy służbowe i wypoczynkowe Polaków.
C. Polska staje się krajem atrakcyjnym gospodarczo i turystycznie dla obcokrajowców.
D. Upowszechnia się masowa kultura angloamerykańska.
Zadanie 8. (1 pkt)
Wypisz z artykułu wszystkie instytucje, które we Francji i Niemczech zajmują się sprawami czystości języka narodowego.
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
Zadanie 9. (2 pkt)
Napisz, jakimi polskimi odpowiednikami można zastąpić wyrazy:
a) alienacja ..........................................
b) frustracja..........................................
c) reumatyzm..........................................
Zadanie 10. (1 pkt)
Wyjaśnij, jaką funkcję pełni cudzysłów w wyrażeniu „rodowity Francuz" (akapit 5.).
.......................................................................................................................................................
Zadanie 11. (1pkt)
Na podstawie ostatniego akapitu artykułu sformułuj definicję tzw. zapożyczeń wewnętrznych.
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
Zadanie 12. (2 pkt)
Dziennikarz w akapicie 1. napisał: Obce zapożyczenia wydają się jednak problemem najmniejszym. Jaki istotny problem językowy współczesnej polszczyzny autor wskazał w artykule?
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
Zadanie 13. (2 pkt)
Objaśnij:
a) znaczenie dosłowne wyrażenia tytułowego: czystka etniczna
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
b) znaczenie przenośne wyrażenia tytułowego: czystka etniczna, wynikające z artykułu
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
Zadanie 14. (1 pkt)
Popraw podane wyrażenia, zastępując wyrazy zapożyczone wyrazami polskimi:
a) lista ofiar śmiertelnych skompilowana przez Palestyńczyków
................................................................................................................................................
b) zespół akredytowany przy Ochotniczej Straży Pożarnej
.................................................................................................................................................
Zadanie 15. (1 pkt)
Intencją autora artykułu było:
A. nakłonienie do respektowania ustawy o ochronie języka polskiego.
B. ośmieszenie ustawy o ochronie języka polskiego.
C. poinformowanie o ustawie o ochronie języka polskiego.
D. wywołanie dyskusji o czystości języka polskiego.